Digitální trendy příštího roku: ovládání hlasem a cílení na emoce | E15.cz

Digitální trendy příštího roku: ovládání hlasem, cílení na emoce, programovací apky pro všechny

Patrik Borýsek

Agentura Brainz Disruptive zveřejnila predikci digitálních trendů pro rok 2021. Podívejte se, co nás čeká.

Hlasové ovládání

Najdeme ho dnes všude kolem nás - v chytrých telefonech, automobilech, či zařízeních na ovládání domácnosti. Apple má Siri, Google svého asistenta a Amazon Alexu. Rozponávání hlasu se navíc stále zlepšuje. Podle průzkumu společnosti Polaris Market Research dosáhne hodnota trhu kolem hlasového ovládání v dalších pěti letech 150 miliard dolarů.

Ovládání hlasem je pohodlné a šetří čas, na druhou stranu má rozpoznávání vysloveného stále své mouchy. Zejména v ne tak rozšířených světových jazycích jakým je třeba i čeština. Do budoucna lze také očekávat zapojení hlasu jako biometrické funkce, tedy ověřování a přihlašování se pomocí hlasu. Hrozbou je ovšem bezpečnost. Tu a tam se již i v současnosti objeví zpráva, že zařízení nahrávalo a posílalo do ústředí společnosti i soukromé rozhovory uživatelů a zaměstnanci firmy je poslouchali. Některé z nich také následně unikly ven.

Emoce a důraz na zákaznickou zkušenost

U produktů a služeb bude kladen stále větší důraz na přívětivost vůči zákazníkům a takzvanou uživatelskou zkušenost (používá se zkratka UX z anglického user experience). Například Google již kromě posuzování technických měřítek webů jako rychlost načítání stránky zavádí i parametry označované jako Core Web Vitals. Ty hodnotí stránky právě z hlediska uživatelského zážitku.

Digitální transformace a proměna chování

Krize je zároveň i příležitost. Dle průzkumu agentury Ipsos pro Světové ekonomické fórum se devět z deseti lidí nechce vrátit ke svému životnímu stylu před globální pandemií. Zákazníci tak mění své návyky. Podniky na to mohou reagovat větším důrazem na online svět. „Je důležité si udělat zevrubnou reflexi cílové skupiny, stávajících způsobů komunikace, samotných produktů nebo služeb,“ říká Petr Růžička ze společnosti Brainz Disruptive. 

Vstupte do speciálu o digitalizaci plateb >>>

Zvyšuje se poptávka po rozvážkách zboží i jídla. Častější je také řešit věci přes videohovor. Nárůst zaznamenalo užívání jak Zoomu, tak i aplikace Teams od Microsoftu. Akcie Zoomu od počátku roku vzrostly sedminásobně. Podle šéfky Evropské centrální banky Christine Lagardeové koronavirová krize zrychlí rovněž digitalizaci v průmyslu o 70 až 75 procent. Digitalizace se již delší dobu týká i plateb.

Mnohoznačnost a složitá segmentace zákazníků

Podle studie Digital 2020 Global Overview Report je online 60 procent světové populace. Dochází tak ke globalizaci značek, kdy spotřebitel z jednoho koutu světa může mít snadno v oblibě značku z jiné oblasti. Stírají se také rozdíly mezi generacemi, společenskými vrstvami a pohlavími. 

„Naše vzorce chování se neustále proměňují a v některých situacích dokonce mohou být i protichůdné,“ říká Jakub Smoljak z Brainz Disruptive. Cílem marketéra by podle něj nemělo být tyto jednotlivé vrstvy zjednodušovat do vzorců, ale naopak je propojovat a snažit se uvažovat komplexně napříč všemi segmenty trhu

Marketing se tak do jisté míry vydává cestou určité hyperpersonalizace, která je schopná utvořit unikátní produkt každému zákazníkovi. Stačí cílit u každého na jiný aspekt jeho potřeb a tužeb.

No-code aneb netřeba umět programovat

Na jedné straně je poptávka po programátorech enormní, stejně jako jejich platy a benefity. Podíváme-li se na to ovšem optikou podnikatele, ten sám ovládat programovací jazyk nemusí. Dokonce ani platit drahý vývoj. Roste obliba takzvaných no-code řešení, která umožní vcelku rychle vytvořit webovou stránku či aplikaci, aniž by člověk uměl kódovat.

Pamětníci si jistě vzpoměnou na Microsfot Frontpage. Dnešní řešení jsou však dále, jednodušší a graficky přívětivější. Jedno z takových tvoří například i český startup Supernova. Další platformy jsou například Editor X, Betty Blocks, či Webflow. Web tak mohou tvořit i designéři s akcentem na uživatelskou přívětivost a bez nutnosti programování.

Že se jedná o zajímavou oblast dokazuje i fakt, kdy například do Webflow investoval populární akcelerátor Y Combinator, fond Khosla Ventures či americký venture kapitálový matador Tim Draper. Ten dříve investoval také do Skypu, Tesly, Coinbase a dalších zvučných jmen.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!