Živí je internet. Vůči koronaviru jsou imunní, alespoň pracovně | E15.cz

Živí je (také) internet. Vůči koronaviru jsou imunní, alespoň pracovně

Patrik Borýsek

Každý jistě znáte někoho, kdo prodává své služby na internetu. V době, kdy hrozí další uzavření ekonomiky, je tak více než kdy jindy profesní přechod do digitálního světa racionální a logickou volbou. Jaké jsou možnosti? Jak si nechat za své zboží či službu zaplatit? Co je nejefektivnější? 

Jednou ze stále oblíbenějších je platforma Patreon. Ta umožňuje tvůrcům zamknout část své tvorby a za předplatné od svých patronů (tedy fanoušků) jim tento nadstandardní obsah odemknout.

Komunita je základ

Patreon používají hudebníci, spisovatelé, autoři podcastů či tvůrci videí na YouTube. Firmu založil hudebník Jack Conte s vývojářem Samem Yamem roku 2013 (kde jinde, než) v San Franciscu. Investoval do nich také například známý fond Index Ventures. Na platformě působí kolem 200 tisíc tvůrců, má přes šest milionů aktivních podporovatelů. Stále častěji se můžete i u tuzemských tvůrců doslechnout větičku: a podporujte mě na Patreonu. 

Dle dostupných dat mezi nejvíce vydělávající patří tvůrci podcastu Chapo Trap House (pořad ve stylu politické satiry), kteří si díky 35 tisícům patronům přijdou na více než 150 tisíc dolarů měsíčně. Mezi subjekty s nejvíce patrony patří také třeba zpěvačka Amanda Palmerová s bezmála patnácti tisíci patrony. Dle odhadů si vydělá přes 50 tisíc dolarů za měsíc (přes milion korun). Patreon si jeho uživatelé chválí pro jednoduchost správy této služby. Je ale třeba počítat s poplatkem ve výši pěti procent z každé transakce, který zůstává Patreonu.

Z Čechů má poměrně hodně donorů - přes 300 - a měsíční výdělek bezmála dva tisíce dolarů Michal Šopor. Šopor je youtuber a sportovní trenér, který dokumentuje svůj život v USA. Jenom na YouTube má přes 260 tisíc odběratelů. Tím se dostáváme k další možnosti výdělku na internetu, a tou je natáčení videí a monetizace pomocí reklamy.

Videa baví i učí

I zde se dají vydělat slušné peníze. Záleží, kolik zhlédnutí vaše snímky mají a odkud pochazí diváci. Zajímavější částky se naskýtají až od počtu zhlédnutí 100 tisíc a více. Což se může v Česku zdát jako hodně, nicméně zahraniční tvůrci dovedou získat řádově i několik miionů zhlédnutí. Například známý youtuber PewDiePie se svými 107 miliony (ano, opravdu) odběratelů má milionová zhlédnutí zcela běžně. Z českých tvůrců je patrně nejznámější Kovy, který má přes 800 tisíc odběratelů a jeho zhlédnutí se pohybují v řádu statisíců až milionů na jeden klip. 

Instagram táhne

Dále je tu samozřejmě populární sociální síť Instagram (vlastněný Facebookem). Zde je možné promovat jak osobní značku, tak i služby. Mnoho influencerů si nechává firmami platit za to, že na svých profilech čas od času prezentují tu či onu značku. Vydělat se takto dají i desítky či stovky tisíc korun měsíčně. 

Další skupina tvůrců se zaměřuje více na tvorbu vlastního obsahu s přidanou hodnotou. Například trenér Adam Česlík se svým projektem Rise by Performance dosáhl přes 33 tisíc sledujících. Pravidelně na Instagram přidává tipy kolem zdravé životosprávy a sportu. Komu se to zalíbí, může si od něj koupit například knihu či online přednášku. 

MINIROZHOVOR S ADAMEM ČESLÍKEM

Jak se vám kolem sebe povedlo vybudovat desetitisícičlennou komunitu?

Využil jsem koncept blogu s články (v roce 2013 to ještě skoro nikdo nedělal), jako jeden z prvních jsem inzeroval na Facebooku a o pár let později Instagramu (v dobách, kdy se na to ještě dívaly firmy skrze prsty). Druhou částí rovnice pak bylo zaměření na kvalitu produktu, respektive článků a pomoc lidem (například přes emaily) namísto soustředění se na marketing per se.

Jaké možnosti monetizace používáte? 

Elektronické protokoly a publikace, video-přednášky a nově video-kurzy, tréninkovou aplikaci (měsíční členství) a také živé eventy. Plus individuální konzultační a poradenská činnost.

Jak snadné, či složité je se monetizací těch věcí uživit?

Uživit se sám bylo poměrně jednoduché, dnes ale pod Performance Lifestyle pracuje tým lidí (2 na plný úvazek, zhruba 4 externě). Máme kanceláře a vysoké náklady, takže je to více o optimalizaci, marketingu a vytváření nových produktů.

Jídlo má rád každý 

Populární je moderní online svět také pro milovníky jídla. Existuje celá řada kuchařek a kuchařů, kteří se o své umění a rady dělí s ostatními. Jednou z nich je i Kristína Němčková, která zvítězila v soutěži MasterChef Česko 2019.

„Je to kombinace všeho, co se kolem mě děje. Využila jsem chvíli, kdy jsem věděla, že budu v televizi a vydala rodinnou kuchařku. Pro její prodej jsem spustila e-shop a abych získala návštěvnost, věděla jsem, že musím publikovat obsah, který zaujme mé fanoušky. Proto na stránkách uvádím recepty a tím si udržuji návštěvnost stránky. Pro komunikaci využívám své sociální sítě, kde mě sleduje přes 100 tisíc fanoušků,“ popisuje.

Kristína nyní studuje na prestižní gastronomické škole Le Cordon Bleu v Londýně. „Moje kuchařka mi dáva možnost vydělat si na studium a taky díky tomu mít volnost v obsahu, který tvořím na svých účtech. Proto se nepovažuji za typického influencera,“ říká. 

Online kurzy

Petr Ludwig napsal knihu Konec prokrastinace. Se svou společností GrowJob se snaží popularizovat vědecké poznatky a pomáhat je převádět do praxe. Petr také podporuje kritické myšlení ve společnosti a bojuje proti falešným zprávám, takzvaným fake news. V důsledku omezení spojených s koronavirem byl se svými kolegy nucen postupně převést část své práce do online světa. Nyní tak poskytuje přednášky a webináře přes internet. 

Že učit se dá i přes internet dokazuje Jakub Čáslava, kterého na instagramovém profilu kubovaenglish sleduje přes 70 tisíc lidí. Jakub přidává výukové materiály ohledně angličtiny (zejména té americké) a také nabízí své online kurzy. Vše za více méně podobné peníze, jako by šlo o face 2 face akce. 

 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!