Internetová filmová párty ztratila tempo. Netflix ve třetím kvartále prudce zpomalil

Netflix logo, ilustrační foto

Netflix logo, ilustrační foto Zdroj: Profimedia

Netflix logo, ilustrační foto
Netflix přidal ve třetím čtvrtletí pouze 2,2 milionu nových předplatitelů. Téměř o osm milionů méně než v předchozím kvartále. Firma přesto vidí své výsledky optimisticky.
Spoluzakladatel a šéf Netflixu Reed Hastings
Největší úspěch měl u internetových diváků nový film s herečkou Charlize Theronovou.
Podle analytiků se dá předpokládat, že streamovací služby budou v budoucnu zdražovat své předplatné.
6
Fotogalerie

Letošní rychlý růst společnosti Netflix se ve třetím kvartále překvapivě zbrzdil. Hospodářské výsledky firmy za třetí kvartál natolik zklamaly investory, že se hodnota jejích akcií propadla o 5,3 procenta na 493 dolarů za akcii. Netflix přesto ujišťuje investory, že letošní rok bude nejúspěšnější v jeho historii a do ledna hodlá prolomit hranici dvou set milionů platících zákazníků.

Ačkoli se mírné zpomalení po jarním strmém vzestupu očekávalo, největší světový poskytovatel filmů a seriálů on-line mezi červencem a zářím 2020 šlápl na brzdu až příliš. Během posledních tří měsíců získal pouze 2,2 milionu nových předplatitelů, zatímco v předchozím čtvrtletí jejich počet i díky antikoronavirovým opatřením, která přiměly lidi trávit více času doma, vyrostl o deset milionů. „Pandemická streamovací párty skončila,“ uvedl k tomu Paolo Pescatore, analytik ze společnosti PP Foresight. Netflix má aktuálně více než 193 milionů předplatitelů.

Na základě zveřejněných výsledků Netflix potřebuje přidat především na domácím americkém trhu, kde mu vyrostla silná konkurence jako Amazon Prime Video, Disney Plus nebo HBO. Amazonu, který má celosvětově přes 150 milionů platících zákazníků, se velmi daří také ve Velké Británii, kde ve třetím kvartále získal 51 procent ze všech nových odběratelů digitální zábavy, přičemž 12 procent k němu přešlo od jiného streamovacího kanálu.

Netflix naopak nadále raketově roste mimo anglosaský svět, zejména v Asii. Ke 30. září třeba dosáhl na dvojciferný podíl na streamovacím trhu v Japonsku a v Jižní Koreji, odkud pochází přibližně polovina jeho nových předplatitelů. Amerika však nadále zůstává pro Netflix hlavním hřištěm a do budoucna pro něj bude klíčové, aby to tak zůstalo.

Navzdory nižšímu počtu předplatitelů, Netflix opět zaznamenal v uplynulých třech měsících rekordní zisky ve výši 790 milionů dolarů, tedy zhruba 18,1 miliardy korun, mimo jiné díky příznivému kurzu eura vůči dolaru. Ve druhém čtvrtletí vydělal 720 milionů dolarů. Na základě tvrzení zástupců Netflixu firmě pomohla také snížená produkce vlastních filmů a seriálů. 

Kde hledat nejlepší filmy z tuzemské kinematografie online >>>

„Originální tvorba možná udržuje zákazníky, ale stojí spousty peněz a má neblahý dopad na konečný hospodářský výsledek,“ vysvětluje Sophie Lundová-Yatesová, analytička firmy Hargreaves Lansdown. Zavřená kina budou podle ní tlačit streamovací služby k tomu, aby vytvářely více vlastních děl, což může vést ke zvýšení ceny předplatného. 

Nejpopulárnějším pořadem na Netflixu byl ve třetím kvartále americký fantasy snímek Old Guard: Nesmrtelní s Charlize Theronovou v hlavní roli, který si společnost sama vyprodukovala. Film stál Netflix sedmdesát milionů dolarů neboli 1,6 miliardy korun a ke konci září jej zhlédlo 78 milionů diváků.