Třetí pokus. Marlenka znovu zkouší dobýt „domovskou“ Arménii

Marlenka

Marlenka Zdroj: archiv Marlenka

Marlenka
Marlenka
Marlenka
Marlenka
Vývoj zisku Marlenka International (v milionech korun)
6
Fotogalerie

S tradiční arménskou pochoutkou má česká firma úspěch ve více než čtyřiceti zemích, v Arménii se ale nechytila. Teď to s Marlenkou zkusí stejnojmenná společnost potřetí.

Cukrářská firma, která vyrábí medové dorty, medové kuličky, napoleonky nebo rolády, vyveze do Arménie deset palet svých výrobků. Export proběhne podle zástupce ředitele Nshana Avetisjana koncem listopadu.

Předešlý neúspěch Marlenka International připisuje nízké kupní síle místních. “Je jen malé procento lidí, kteří si to mohou dovolit. Navíc chvilku trvá, než lidé zjistí, že se to na jejich trhu prodává,” řekl Avetisjan pro deník E15 s tím, že přesto trh vidí jako perspektivní.

Recept na zákusek podle staroarménské rodinné receptury si totiž přivezl jeho otec a současně zakladatel a majitel firmy Gevorg Avetisjan přímo z rodné Arménie. Výhodou arménského trhu je podle českého ministerstva průmyslu a obchodu i to, že nabízí velké možnosti pro rozšiřování byznysu.

Situaci naopak komplikuje uzavřenost hranic s okolním Tureckem a Ázerbájdžánem, s nímž vede Arménie spor o Náhorní Karabach.

“Z toho plyne relativní izolovanost území, obtížné logistické propojení s partnery v Evropské unii i dalšími trhy, nedostatek zahraničních investic, slabá a technologicky nevyvinutá produkční kapacita,” uvedl pro E15 mluvčí ministerstva Kryštof Čeřovský, což označil za problémy typické pro postsovětský prostor.

České firmy o arménský trh zájem mají, na čemž se ministerstvo průmyslu shoduje s českým velvyslanectvím v Jerevanu. “Týká se to především oblastí energetiky, zemědělství a dopravních prostředků,” shrnula ambasáda pro E15.

Vývoj zisku Marlenka International (v milionech korun)Vývoj zisku Marlenka International (v milionech korun)|E15

Bývalý ministr průmyslu Jan Mládek vloni jednal se svým arménským protějškem o rozvoji ekonomických vztahů, čehož se zúčastnily přes dvě desítky podnikatelů včetně Marlenka International.

Frýdecko-místecká firma je na českém trhu od roku 2003 a v loňském roce skončila se ziskem 99,5 milionu korun a obratem 422,8 milionu korun. Ročně vyrobí přes dva miliony dortů, které prodává přes distribuční partnery do Spojených států amerických, Číny nebo Izraele.