Zoot ustupuje od plánu velkých kamenných prodejen. Vlajkový obchod na Václaváku skončil

Prodejna Zoot na Václavském náměstí v Praze zavřela. Spolu s ní i další kamenné obchody.

Prodejna Zoot na Václavském náměstí v Praze zavřela. Spolu s ní i další kamenné obchody. Zdroj: Urbanstore.cz

Anna-Marie Horáková
Diskuze (0)

Zoot zavřel svou největší kamennou prodejnu v dolní části pražského Václavského náměstí, kterou přitom otevřel loni v říjnu. Stejně jako obchody v Plzni a Českých Budějovicích, také ty jsou ale už zavřené. Módní e-shop, který má od března nového majitele i vedení, si ponechal jen obchod v Brně. Zoot mění strategii, směřovat chce k menším prodejnám s přesně zaměřenou nabídkou. Výdejny ovšem zachovává.

Zoot se až do minulého roku soustředil výhradně na online prodej s možností vyzkoušení nebo vyzvednutí zboží ve svých výdejnách. Loni na podzim otevřené obchody v Praze, Brně, Plzni a v Českých Budějovicích měly propojit přímý prodej se zkušebními kabinkami, sloužit k propagaci značky i jako místo pro pořádání různých událostí.

Kromě brněnského obchodu jsou nyní zrušené. Prostory bývalé pražské prodejny rekonstruuje sportovní značka Under Armour, která už prodává i v bývalém budějovickém obchodu. A v Plzni Zoot vystřídal módní řetězec SAM 73, zůstala alespoň Zoot kabinka. „Rozhodnutí jsme učinili na základě vyhodnocení úspěšnosti a návratnosti,“ okomentoval rozhodnutí pro e15 David Štěpánek, šéf společnosti Digital People, která kromě Zootu provozuje i další módní e-shop Bibloo.

Podle Zootu jde o následek změny zákaznického chování a změny poptávky po různých segmentech zboží. Obchod proto přehodnotil svou maloobchodní strategii a do budoucna plánuje kamenné obchody využívat jinak. „Budeme se více zaměřovat na menší prodejny, které budou sloužit jako specializované obchody pro vybraný sortiment podle poptávky v určitém místě a také jako podpora online prodeje,“ uvedl Štěpánek. První pilotní prodejnu už e-shop otevřel v outletovém centru POP Airport, kde nabízí pouze dětské zboží.

„V tomto trendu bychom chtěli pokračovat na dalších místech nejen v Praze, ale i v dalších městech,“ slibuje Štěpánek a jako příklad uvádí plánovanou menší prodejnu, která nahradí bývalý obchod na Václavském náměstí. Zoot pro ni zatím hledá místo v jiné části centra hlavního města. Pro Pražany, kteří si zvykli na dostupné místo pro ozkoušení zboží před jeho zaplacením, ale otevřel alespoň výdejnu v obchodním centru Palladium.

Bývalý šéf Digital People Milan Polák přitom už loni v říjnu e15 přiznal, že byznys plán na poslední čtvrtletí minulého roku a celý letošní rok museli předělat do nové, skromnější varianty, aby dosáhli rychejšího snížení nákladů. Důvodem byl také úbytek zákazníků loni v létě, kdy e-shop navštívilo o 25 procent méně lidí, než bylo v plánu. Po zastropování cen energií na podzim se ale podle tehdejšího šéfa lidé opět začali vracet. „Třeba otevření našeho Zoot vlajkového obchodu na Václavském náměstí jsme dokončili, protože to je pro nás stěžejní místo, které propojuje všechny výhody online a offline nakupování módy,“ vysvětloval Polák loni v říjnu e15.

Zoot ovšem zůstává zásadně závislý na e-commerce tržbách, které přitom v poslední době výrazně klesají. Ve druhém čtvrtletí propad e-commerce dosáhl minus osmi procent oproti předchozímu roku. Z analýzy eCommerce Insideru sestavené na základě dat ze srovnávače e-shopů Heureka.cz také vyplynulo, že se lidé při výběru zboží mnohem více zaměřují na jeho cenu. Šéf Heureka Group Tomáš Braverman ovšem očekává, že se v blízké době situace zlepší i díky tomu, že se lidé více vracejí k nakupování online.

Podle ředitele auditu v oblasti maloobchodu společnosti Deloitte Michala Černého přitom nyní nemálo „čistých“ online obchodů začalo uvažovat o kamenných prodejnách. Jejich hlavní motivací je posilování značky, flexibilita servisu nebo možnost výměny zboží. „Online obchod, který disponuje kamennou prodejnou, v zákaznících zvyšuje pocit důvěryhodnosti a serióznosti obchodníka,“ tvrdí Černý. Upozorňuje ale, že stávající obchodníci své sítě kamenných prodejen optimalizují a zmenšují prodejní plochy, pokud mají tu možnost a dovolí jim to nájemní smlouva.

Začít diskuzi