EY: Důvěra manažerů v tuzemskou ekonomiku výrazně stoupla

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Euro E15

Zatímco před rokem se dívala na českou ekonomiku s důvěrou pouze čtvrtina tuzemských manažerů, letos to jsou již dvě pětiny. Vyplývá to z aktuálního průzkumu poradenské společnosti EY (dříve Ernst&Young) nazvaného Barometr investiční důvěry. V průzkumu odpovídalo 1600 vrcholných představitelů firem z téměř 50 zemí světa včetně 48 šéfů z České republiky. Naopak důvěra v globální ekonomiku stoupla jen mírně.

„Pokud jde o nejbližších šest až 12 měsíců, šéfové českých firem považují za hlavní ekonomická rizika politickou nestabilitu, pomalé tempo strukturálních reforem v eurozóně a zpomalení rozvíjejících se trhů,“ uvedl vedoucí partner transakčního poradenství společnosti EY ve střední a jihovýchodní Evropě Vladislav Severa.

Celkem 48 procent českých manažerů předpokládá, že jejich akviziční strategii nejvíce ovlivní změny na pracovním trhu, tedy například nedostatek kvalifikovaných pracovníků v některých oborech a konkurenční boj o talenty. „Boj o talenty roste, a to jak v Česku, tak celosvětově,“ podotkl Severa.

Největší část manažerů se ale hodlá zaměřit v následujícím roce na snižování nákladů a zvyšování provozní efektivity, zajištění stability, případně „přežití“ jejich společnosti. Dvě pětiny se chystají zaměřit na růst firmy. Bez procentního bodu polovina oslovených společností uvedlo, že jejich strategie organického růstu se zaměřuje na rizikovější aktivity.

Co se týče akvizic v následujících 12 měsících, v plánu to má téměř dvě pětiny českých firem. Stoupla sice důvěra manažerů v pravděpodobnost uzavření transakce a pozitivní hodnocení úrovně transakčních příležitost, naproti tomu negativněji než před rokem hodnotí počet akvizičních příležitostí. Podíl šéfů firem, kteří věří, že příležitostí je dostatek, klesl meziročně o 12 procentních bodů.

Pozitivně vidí tuzemští manažeři i možnost získávání úvěrů. O tom, že se situace dostupnosti úvěrů zlepšuje, je přesvědčeno devět z deseti šéfů firem v Česku.