Krnáčová ke zpackané Blance: Může za to více debilů

Adriana Krnáčová

Adriana Krnáčová Zdroj: CTK

K tunelu Blanka by měla vzniknout parlamentní vyšetřovací komise, která připraví kompletní analýzu projektu. Chce to alespoň primátorka Prahy Adriana Krnáčová. Na dnešním jednání se totiž nedohodla s dodavatelem technologické části tunelu, firmou ČKD Praha DIZ na dalším postupu dokončení stavby. O zřízení komise primátorka požádala poslance Bronislava Schwarze (za ANO). Vedení Prahy s ČKD jedná kvůli problémům s kabely, které poničila voda. Stavba Blanky si vyžádá asi 37 miliard korun.

„Já se chci omluvit za to minulé vyjádření, že na tom stavu, v kterém se nachází na tunelu Blanka, že za to může debil. Já jsem zjistila, že je tam podstatně více debilů, kteří za to můžou. Všechny firmy na sebe vzájemně svalují vinu, to nás ale vůbec nezajímá. Toto překračuje rámec mé trpělivosti,“ řekla dnes Krnáčová. Narážela tak na své nedávné vyjádření, kdy za „debila“ označila projektanta tunelu.

„Za nás mohu pouze říci, že dnešní jednání na magistrátu bylo velmi konstruktivní a věcné. Obrázek o kultuře mediálního vystupování paní primátorky, ať si každý udělá sám,“ řekl mluvčí ČKD Karel Samec. Pavel Kočiš, mluvčí Inženýringu dopravních staveb (IDS), která stavbu dozoruje, prohlásil, že firmu IDS primátorka výslovně nejmenovala. „Pevně věříme, že na tomto seznamu nejsme a nepatříme na něj,“ dodal.

Výrobní ředitel firmy Satra, která je hlavním projektantem stavby, Alexandr Butovič již dříve řekl, že společnost vyjádření primátorky, kdy projektanta označila za „debila“, překvapilo.

Termín otevření Blanky Krnáčová nesdělila, neboť dodavatelé jsou podle ní nespolehliví. „Na konci roku jsme na základě jejich ujištění řekli, že to (otevření) bude v dubnu. A vidíte, jak to dopadlo,“ řekla. Za problémem podle ní stojí „zločinecká spolčení, které chce pravděpodobně z Prahy vytáhnout co nejvíc peněz“.

Zástupci vedení města a dodavatelů se dnes domluvili, že si ještě předají další dokumenty. Rovněž musí počkat na závěr šetření pojišťoven. Do konce března pak má být hotov znalecký posudek. Z něj by mělo být jasné, kolik kabelů je třeba vyměnit.

„Co se týká takzvaných průchodek, tak se bavíme o 95 procentech kabelů,“ řekl náměstek primátora Petr Dolínek (ČSSD). Rovněž zopakoval, že Praha odmítá opravu platit. „Stále je nejtěžší najít, kdo by to zaplatil. Odmítám, aby Praha dávala stamiliony za něco, za co nenese vinu,“ řekl Dolínek.

Městská část zveřejnila kontakty

Radnice Prahy 6 dnes na vývoj kolem stavby tunelu zareagovala tím, že na svých webových stránkách zveřejnila kontakty na dodavatelské firmy. „Veřejnost tak může oslovit s žádostí o vysvětlení aktuální situace přímo jednotlivé společnosti nebo magistrát,“ uvedl mluvčí radnice Adam Halmoši.

Kabely poškodily přívalové deště a vlhké prostředí tunelu, se kterým miliardové smlouvy s dodavatelem technologií nepočítaly. Jak dlouho práce potrvají a kolik budou stát, zatím nikdo neřekl. Podle vyjádření Dolínka z minulého týdne to může být v řádu desítek milionů korun. Dodavatel, firma ČKD, ale vinu za vzniklou situaci odmítá. Stejně tak ji odmítl hlavní projektant tunelu, firma Satra, i Inženýring dopravních staveb, který stavbu dozoruje.

Blankou měli řidiči jezdit už čtvrtým rokem
Polovina 90. let - Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost dostala Blanka, do územního plánu byla zařazena v září 1999, tehdy ještě bez konkrétního termínu otevření.
26. září 2006 - Radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stal se jím Metrostav, práce začaly na jaře 2007, hotové měly být do října 2011.
Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.
9. srpna 2011 - Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) řekl, že tunel by měl začít fungovat v první polovině roku 2014 (později se objevil termín 1. května 2014). Důvodem odložení byly finanční potíže města.
Duben 2014 - Během arbitráže mezi Prahou a Metrostavem, která rozhodovala o placení za komplex Blanka, se objevil jako možný termín dokončení konec léta 2014. Později se neoficiálně hovořilo o začátku října (tedy ještě před komunálními volbami, jež konaly 10. a 11. října 2014).
Červen 2014 - Dodavatel technologické části tunelu, firma ČKD Praha DIZ, v dopise magistrátu uvedla, že nestihne do podzimního termínu práce v tunelu termínu dokončit. Začátkem července potvrdil odklad i náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09), jako termín otevření byl poté zmiňován duben 2015.
15. srpna 2014 - Nouza řekl, že 6. října se autům a tramvajím otevře alespoň Trojský most, který je součástí komplexu Blanka. Most se v ten den provozu skutečně otevřel.
30. září 2014 - Nouza oznámil, že komplex Blanka se otevře 2. prosince (na svátek Blanky). Na termínu zahájení zkušebního provozu se Praha dohodla s ČKD Praha DIZ. V říjnu se ale v médiích objevily informace, že je kvůli průsakům spodní vody termín otevření ohrožen, Nouza to ale odmítl.
17. října 2014 - V tunelu se uskutečnil kontrolní den, z harmonogramu prací v jeho zápisu vyplynulo, že se Blanka 2. prosince pravděpodobně neotevře. Nouza ovšem ještě 10. listopadu řekl, že nevidí důvod, proč by tunel nebyl otevřen včas.
14. listopadu 2014 - Tehdejší kandidátka na primátorku Adriana Krnáčová (ANO) řekla, že prosincový termín se nestihne a ona by ráda tunel Blanka otevřela v březnu 2015. Také stavební firma Metrostav oznámila, že při stavbě komplexu vždy počítalo jako s termínem otevření s dubnem 2015.
21. listopadu 2014 - Firmy podílející se na výstavbě se shodly, že zkušební provoz tunelů začne na přelomu března a dubna 2015. Prosincový termín tak definitivně padl.
23. února 2015 - Náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD) řekl, že Praha zřejmě opět odloží otevření tunelového komplexu Blanka. Musí totiž vyměnit kabely technického zabezpečení, které zničila voda.
26. února 2015 - Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) oznámil, že Praha opět odložila termín zprovoznění tunelu Blanka. Musí se totiž vyměnit větší množství poničených kabelů technického zabezpečení.