O zákazu vozítek segway rozhodnou samotné obce, uvedlo ministerstvo

Turisté na segwayích v centru Prahy

Turisté na segwayích v centru Prahy Zdroj: Steven Lilley, Flickr.com (CC BY-SA 2.0)

Ministerstvo dopravy ustoupilo od plošného zákazu vozítek segway. Loni na podzim požadovalo jejich vytlačení z chodníků, nyní chce provoz vozítek obecně povolit s tím, že obce budou moci jejich provoz zakázat dopravní značkou. Vyplývá to z materiálu, který v pondělí na jednání vlády přinese ministr dopravy Dan Ťok. Praha s tím nesouhlasí. Vozítka ohrožují chodce, řekla mluvčí magistrátu Petra Hrubá.

Omezení provozu vozítek segway obcemi představuje podle ministerstva kompromisní řešení vyvažující zájmy státní správy a chodců, a zároveň méně omezující zájmy provozovatelů vozítek. „Ušlý zisk provozovatelů půjčoven vozítek segway lze v případě této varianty očekávat na nižší úrovni,“ uvedlo v materiálu ministerstvo dopravy. Při cenách dopravních značek 2500 korun za kus ministerstvo předpokládá, že obce vozítka zakážou pouze v místech, kde byl jejich provoz nejproblematičtější a kde si chodci na bezohledné chování jejich uživatelů stěžovali nejvíce.

„V podmínkách hlavního města Prahy je naprosto nereálné osadit všechna nevhodná místa značkami, nemluvě o již značné hustotě dopravního značení, zvláště v centru města, a o finančních nákladech,“ uvedla mluvčí magistrátu. „Máme za to, že efektivnější by bylo, kdyby uživatelé vozítek segway byli řádně označeni jako ostatní účastníci silničního provozu a jezdili po komunikacích,“ doplnila. Další otázkou je podle ní i případné stanovení věkové hranice pro řidiče segway.

Ministerstvo: Nejvhodnější je ponechat rozhodnutí na samotných obcích

„V rámci meziresortního připomínkového řízení jsme podrobně vyhodnotili dopady plošného zákazu těchto vozítek a přiklonili se k tomu, že nejvhodnější je ponechat rozhodnutí na samotných obcích,“ reagovalo na výtky pražského magistrátu ministerstvo dopravy. V každé obci či městské části je situace jiná a jde tak o problém, který je třeba posuzovat lokálně. Plošný zákaz daný zákonem by prakticky úplně znemožnil provozování těchto vozítek.

Upravit by se ale měla rychlost, s jakou je možné vozítka používat. Na chodnících by se na nich osoby mohly pohybovat pouze rychlostí chůze, jen na cyklostezkách by mohly jezdit bez omezení, uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Zároveň úřad odmítl požadavek na přesunutí vozítek na silnice. V provozu by totiž byly nebezpečné pro řidiče aut i jejich uživatelům.

Důvodem pro omezení vozítek je podle ministerstva právě zvyšující se množství kolizí s chodci. Vozítka si zpravidla půjčují turisté, tedy osoby bez předchozí zkušenosti s jejich ovládáním, což spolu s výrazně vyšší rychlostí, než jakou se pohybují chodci, způsobuje nehody, uvedlo dříve ministerstvo.

Hrozilo, že vozítka nikde nedostanou výjimku k jízdám

Pokud by byla doporučená praxe opačná a segwaye by mohly jezdit pouze tam, kde je obce výslovně povolí, hrozilo by, že nebudou povolena nikde, nebo jen na velmi málo lokalitách. Podobná situace panovala donedávna například v provozu vodních skútrů, dodalo ministerstvo.

Kromě vozítek obsahuje připravovaná novela zákona povinnost chodců nosit za snížené viditelnosti na silnicích ochranné prvky. Chodci jsou ve statistikách nehodovosti jednou z nejohroženějších skupin. Pásky nebo jiné prvky z reflexního materiálu by podle návrhu měli nosit vždy, kdy se na pozemních komunikacích pohybují při snížené viditelnosti, tedy například v mlze nebo za tmy.

Vozítka segway doposud nemají v zákoně o provozu na pozemních komunikacích vlastní kategorii a jsou proto považována za chodce. Nemohou být používány na pozemních komunikacích, ale právě na chodnících, kde se kvůli jejich rychlosti střetají s chodci.