Praha: Peníze na dostavbu Blanky máme | E15.cz

Praha: Peníze na dostavbu Blanky máme

Účastníci slavnostního ukončení ražby tubusů si prohlížejí pražský tunel Blanka, odkud dělníci 5. září vyvezli poslední kubík vytěžené zeminy (archivní foto)
Účastníci slavnostního ukončení ražby tubusů si prohlížejí pražský tunel Blanka, odkud dělníci 5. září vyvezli poslední kubík vytěžené zeminy (archivní foto)
• 
ZDROJ: ctk

ČTK, pav

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Radní hlavního města po svém dnešním zasedání zopakovali prohlášení, že Praha má dostatek peněz na proplacení stavby tunelu Blanka. Město je prý připraveno zaplatit celou stavbu v předpokládané výši 37 miliard korun. Novinářům to řekl primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) a náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09).

Město se pře s Metrostavem o platnost smlouvy, podle které firma tunel staví, navíc firmě dluží přes 2,1 miliardy. Peníze prý nemá firmě jak zákonně vyplatit, tvrdí Praha. Metrostav proto ohlásil, že 7. prosince stavbu zastaví.

„Deklarace rady je, že Praha tyto prostředky na výstavbu má,“ řekl po dnešním jednání rady Hudeček.

Praha jednala se stavební firmou již v pátek. Obě strany se však neshodly na tom, zda je smlouva i s dodatky platná, či nikoliv - podle Prahy je pravděpodobně neplatná, město ji v minulosti podle současného vedení řádně neschválilo.

Spor míří ke smírčímu soudu

Firma Metrostav podle vedení Prahy podá ve čtvrtek žalobu ke smírčímu soudu, po Praze v něm bude chtít dosáhnout zaplacení dluhu 2,1 miliardy. Následně podá k soudu svůj podnět hlavní město. Mluvčí firmy František Polák ČTK řekl, že přesné datum, kdy společnost žalobu podá, není stanoveno. „Platí však, že 7. prosince stavbu přerušujeme,“ řekl.

Smírčí řízení u soudu má zodpovědět otázky, jak vyřešit vzájemné závazky a nároky a za jakých podmínek a jakým způsobem ve stavbě pokračovat, dokončit ji a převzít. „Za optimální řešení bychom považovali takové, které se co nejméně odchýlí od pravidel již jednou definovaných, i když v neplatné smlouvě, tedy předmět plnění, cenu i záruky vycházející z této smlouvy,“ řekl Hudeček.

Mapa tunelu Blanka Autor: tunelblanka.cz
Vizualizace tunelu Blanka

V prosinci se bude pokračovat ve stavbě, ubezpečil Nouza

Náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09) sdělil, že Praha začala jednat i s firmou ČDK Praha DIZ, která buduje technologickou část. „Dnes se uskutečnilo první. Po dohodě s dodavatelem jsme dostali ujištění, že v prosinci budou pokračovat ve výstavbě,“ řekl Nouza s tím, že do pátku nebude město sdělovat k jednáním žádné podrobnosti. „V pátek vydáme nějaké další prohlášení,“ řekl Nouza. Společnost ČKD může podle Nouzy v práci pokračovat, má totiž s městem vlastní smlouvu.

Zároveň Nouza řekl, že případné zastavení stavby ze strany Metrostavu nebude pro Blanku nakonec neřešitelné. „Stavební část je víceméně hotová, takže já bych to nepovažoval za fatální,“ řekl.

Stavbu provází ale i další problémy. Podle zprávy magistrátního kontrolního odboru například nesouhlasí částky v seznamu dokladů k jednotlivým stavbám předloženém odborem účetnictví a částkami vedenými odborem městského investora. Rozdíl v částkách za stavební část je až 400 milionů. „Díky uvedeným nesrovnalostem se účetnictví může jevit jako nesprávné, neúplné, neprůkazné, nesrozumitelné a nepřehledné,“ píše se v materiálu odboru kontrolních činností, který má ČTK k dispozici.

Stavbu tunelu Blanka schválila Praha už koncem 90. let
Polovina 90. let - Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského dopravního okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost nakonec dostala posledně jmenovaná verze, jejíž trasa vede z velké částí pod Stromovkou.
Červen 2001 - Náklady na vybudování severozápadní části vnitřního okruhu Prahy se odhadovaly na 16 miliard korun.
Září 2003 - Město uvažovalo o tom, že zapojí do financování výstavby komplexu Blanka soukromé investory v rámci partnerství veřejného a soukromého sektoru. Radní Radovan Šteiner v této souvislosti odhadl náklady na výstavbu na více než 20 miliard.
Prosinec 2004 - Zpřesněný odhad nákladů na severozápadní část okruhu hovořil o 22 miliardách.
26. září 2006 - Pražští radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stala se jím společnost Metrostav, jež nabídla cenu 21,2 miliardy korun s DPH. Další zhruba tři miliardy měly stát technologie nebo sledování případného pohybu domů. Stavební práce měly být hotovy v roce 2011.
Červen 2007 - Na Letné začali dělníci s přípravnými pracemi před hloubením tunelů, už od jara se pracovalo v Troji.
20. května 2008 - V pražské Stromovce se kvůli stavbě tunelu propadla půda, podobná nehoda se v parku stala i o pět měsíců později. Naposledy se rozestavěný tunel propadl v červenci 2010, a to u ministerstva kultury v Praze 6.
19. června 2008 - Tehdejší primátor Pavel Bém (ODS) řekl, že odpracuje 50 hodin ve prospěch sdružení Auto*Mat, pokud bude komplex Blanka stát více než 25,7 miliardy korun. Aktivisté v té době odhadovali, že cena bude vyšší zhruba o 15 miliard.
Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.
12. ledna 2010 - Byl zcela proražen první tubus tunelu; ražba posledního skončila v červenci 2011.
11. února 2010 - Metrostav informoval, že změna výše DPH prodraží komplex Blanka asi o 700 milionů korun.
Únor 2011 - Nový primátor Bohuslav Svoboda, který přišel do čela magistrátu po volbách na podzim 2010, uvedl, že se Blanka se prodraží asi o deset miliard korun. Navýšení na 37 miliard způsobily dodatečně přidané části stavby (pět miliard), dražší technologie (miliarda) nebo inflační valorizace (3,5 miliardy).
9. srpna 2011 - Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) řekl, že tunel by měl začít fungovat v první polovině roku 2014 (později se objevil termín 1. května 2014). Důvodem odložení byly finanční potíže města.
Říjen 2011 - Vedení Prahy oznámilo, že vyjednalo snížení nákladů na stavbu, město přesto za tunel zaplatí minimálně 36 miliard korun. Podle Březiny se nalezly úspory u dodavatelů i u požadavků například městských částí.
Květen 2012 - Město přestalo Metrostavu proplácet faktury za Blanku. Důvodem bylo výrazné prodražení a obava vedení města z možného konfliktu se zákonem o veřejných zakázkách.
Prosinec 2012 - Pražští radní schválili kategorizaci faktur za Blanku, chtěli se tak vypořádat s rostoucími dluhy. Faktury rozdělili do tří skupin podle závažnosti problému, do letošního léta Praha vyplatila Metrostavu zhruba půl miliardy korun.
17. září 2013 - Objevily se informace, že rozhodnutí radních o kategorizaci prověřují kriminalisté.
20. listopadu 2013 - Metrostav oznámil, že 7. prosince přeruší výstavbu Blanky, protože mu magistrát dluží už přes 2,1 miliardy korun. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) poté prohlásil, že smlouva s Metrostavem je podle vedení města od začátku neplatná, nikdy ji totiž údajně neprojednala ani rada, ani zastupitelstvo.
29. listopadu 2013 - Společnost Metrostav se s pražským magistrátem nedohodla na řešení problémů spojených s výstavbou Blanky. Firma případ předá k rozhodčímu soudu, u něhož bude chtít docílit proplacení faktur na zhruba 2,1 miliardy korun.

Autor: ČTK, pav

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video