Praha slib nesplní, Blanku do voleb otevřít nestihne

tunel Blanka

tunel Blanka Zdroj: ctk

Tunel Blanka
Do pět kilometrů dlouhé prohlídkové trasy lidé vstupovali rampou tunelů v ulici Svatovítská u Vítězného náměstí v Praze 6.
Ražená část trasy končí v Troji a pokračuje přes budovaný Trojský most ke stanicím městské hromadné dopravy v Holešovicích.
Příchozí dostávali mapky prohlídkové trasy, na které mohli sledovat, kde se právě nacházejí. Další informace mohli načerpat z panelů i od ochotných průvodců v přilbách a pracovních uniformách.
Cestou měli návštěvníci jedinečnou možnost si prohlédnout strojovnu vzduchotechniky, nejmodernější tunelářské stroje, obdivovat tuny betonu obklopující je ze všech stran a tu a tam nakouknout do sousedního tubusu.
7
Fotogalerie
Pražský tunel Blanka se nepodaří otevřít před říjnovými komunálními volbami, jak vedení města slibovalo. Oznámil to náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). Dodavatel technologické části tunelu, firma ČKD Praha DIZ, totiž po dnešní kontrole na stavbě konstatoval, že práce dokáže dokončit až v dubnu 2015.

Problematická stavba, která Prahu vyjde na 36 miliard korun, měla být podle posledních slibů politiků dokončena do září.

Stavební část tunelu, kterou má na starosti firma Metrostav, je přitom téměř hotová. Jako větší problém se tak nakonec ukazuje technologická část - osvětlení, vzduchotechnika atd.

„Pro mě jako pro Pražana je to problém, ale v žádném případě nedám všanc bezpečnost provozu,“ řekl ČTK Nouza, který má stavbu Blanky na starosti. Praha podle něj musí splnit zákonem předepsané zkoušky a postupy, jinak auta do tunelu nepustí. ČKD Praha DIZ buduje mimo jiné velíny, bez nichž provoz v Blance začít nemůže. Nouza doplnil, že vedení Prahy s firmou intenzivně jedná a snaží se dokončení Blanky tlačit k co nejčasnějšímu termínu.

Galerie z jednoho dne otevřených dveří v tunelu Blanka

O 4. říjnu jako plánovaném termínu otevření tunelu se dosud mluvilo neoficiálně. Spustit provoz v Blance ještě před volbami, které se uskuteční 10. a 11. října, by se hodilo vládnoucí TOP 09. Podle zdrojů z pražské politiky o to, aby TOP 09 slavnostně přestřihnout pásku nestihla, usilovali její političtí konkurenti.

Stavbu důležité dopravní stavby, která bude městskou pokladnu stát více než 36 miliard korun, schválila někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem. Náklady se ale v průběhu let zvýšily o několik miliard.

Současné vedení města tvrdí, že hledá zákonnou cestu, jak problematické faktury proplatit. Vede proto arbitráž se stavební firmou Metrostav, která je podle rozhodčího soudu povinna dokončit stavební část tunelu do konce září. K arbitrážnímu soudu Praha půjde i se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS). Bez IDS, která kvůli dluhům města hrozila odchodem ze stavby, by podle Prahy nebylo možné tunel dokončit.

Mapa tunelu BlankaMapa tunelu Blanka | tunelblanka.cz

Vybrané události kolem výstavby pražského tunelového komplexu Blanka
Polovina 90. let - Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost dostala Blanka, jejíž trasa vede z velké části pod Stromovkou. Do územního plánu byla zařazena v září 1999.
Červen 2001 - Náklady na vybudování severozápadní části vnitřního okruhu Prahy se odhadovaly na 16 miliard korun.
26. září 2006 - Radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stala se jím společnost Metrostav, jež nabídla cenu 21,2 miliardy korun s DPH. Další zhruba tři miliardy měly stát technologie či sledování případného pohybu domů. Práce měly být hotové v roce 2011.
Červen 2007 - Na Letné začali dělníci s přípravnými pracemi před hloubením tunelů, už od jara se pracovalo v Troji.
19. června 2008 - Tehdejší primátor Pavel Bém (ODS) řekl, že odpracuje 50 hodin ve prospěch sdružení Auto*Mat, pokud bude komplex Blanka stát více než 25,7 miliardy korun. Aktivisté v té době odhadovali, že cena bude vyšší zhruba o 15 miliard.
12. ledna 2010 - Byl zcela proražen první tubus tunelu; ražba posledního skončila v červenci 2011.
Prosinec 2012 - Radní schválili kategorizaci faktur za Blanku, chtěli se tak vypořádat s rostoucími dluhy. V září 2013 se objevily informace, že rozhodnutí radních o kategorizaci prověřují kriminalisté.
5. prosince 2013 - Metrostav podal k rozhodčímu soudu žalobu na pražský magistrát, požadoval proplacení 2,1 miliardy korun. Firma také 7. prosince zastavila práce na stavbě tunelu.
30. dubna 2014 - Metrostav po téměř pěti měsících obnovil práce na tunelu. Několik dní nato mluvčí firmy František Polák řekl, že stavební část Blanky by měla být hotova do 30. září.
7. července 2014 - Z vyjádření primátorova náměstka Jiřího Nouzy (TOP 09) vyplynulo, že tunel se Praze nepodaří otevřít před komunálními volbami. Dodavatel mluví o dubnu 2015.