Příčinou havárie maďarského gripenu nebyla technická závada

Trosky maďarského gripenu na letišti v Čáslavi

Trosky maďarského gripenu na letišti v Čáslavi Zdroj: ctk

nehoda maďarského gripenu v Čáslavi
nehoda maďarského gripenu v Čáslavi
Trosky maďarského gripenu na letišti v Čáslavi
Vojenské cvičení Lion Effort
Vojenské cvičení Lion Effort
10
Fotogalerie
Příčinou úterní havárie maďarské stíhačky JAS-39 Gripen v Čáslavi na Kutnohorsku nebyla podle armády technická závada. Řekl to ministr obrany Martin Stropnický (ANO). Vyšetřování podle něj pokračuje, účastní se ho odborníci z ČR, Maďarska a Švédska. Oba piloti, kteří se při nehodě museli katapultovat, jsou podle Stropnického v pořádku v Maďarsku.

Letoun letěl do Čáslavi na mezinárodní cvičení Lion Effort 2015, určené pro armády provozující gripeny. Havaroval při přistávání, značně poškozená stíhačka po nehodě skončila v polích za přistávací drahou.

„Pokud já mám informace, tak technická příčina nebyla, což je docela zásadní,“ uvedl Stropnický. Velitel českých vzdušných sil Libor Štefánik připomněl, že letiště bylo po krátké přestávce schopné obnovit provoz a pokračovat ve cvičení.

„Zatím víme z dosavadního vyšetřování, že se nepředpokládá, že by tam byla technická závada. Pokud by tam byla technická závada, tak samozřejmě veškeré letouny Gripen by byly na zemi a cvičení by nemohlo dál pokračovat,“ podotkl.

Prohlédněte si fotogalerii z havárie gripenů

Podle Štefánika byla ustavena mezinárodní vyšetřovací komise se zástupci ČR, Maďarska a Švédska. Jak dlouho jejich práce potrvá, není známo. Podle Štefánika to může být týden, ale třeba i několik měsíců.

Detailní analýza

„Pokud se něco takového stane, musíme přesně vědět každou vteřinu, každý moment, co pilot dělal, analyzovat veškeré postupy - a to trvá,“ řekl Štefánik.

Havarovaný gripen je nyní na střeženém místě v areálu vojenského letiště. Jak dlouho tam bude, záleží podle Štefánika na vyšetřování i na tom, jak bude maďarská strana schopna letoun odvézt.

Maďarský tisk přinesl vyjádření bývalého stíhacího pilota, který se pozastavil nad tím, že obsluha čáslavského letiště nepoužila k zastavení gripenu záchytnou síť, jež bývá obvykle na konci ranveje. Záchytný systém je podle armády na plánované revizi, všichni účastníci cvičení podle Štefánika tuto informaci dostali.

„Bylo to dopředu publikováno, během cvičení i před cvičením,“ zdůraznil. Přistávající piloti nebyli přímou součástí cvičení, podle armády ale také o situaci věděli, což prý i následně potvrdili.

Cvičení Lion Effort začalo 11. května a letecké mise už byly ukončeny, program cvičení ale trvá do neděle. V sobotu je na letišti plánován den otevřených dveří. Piloti na cvičení absolvovali 249 letů a nalétali celkem 320 hodin.

Akce měla mimo jiné připomenout, že gripeny střeží nebe nad Českem už deset let. Kromě ČR, Maďarska a Švédska se do cvičení zapojilo i Thajsko, ale bez své letecké techniky.