Šestikilometrový tunel se otevřel letos v září po osmi letech budování a se čtyřletým zpožděním. Stavba, která je součástí vnitřního okruhu města, i s napojením na Strahovský tunel stála městskou pokladnu 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard více, než bylo původně plánováno.
Nevypořádané platby za stavbu a technologie tunelu Blanka jsou dlouhodobým problémem. O možnosti arbitráže mezi Prahou a firmou ČKD Praha DIZ se poprvé začalo veřejně mluvit vloni, kdy firma po městu žádala právě 600 milionů korun. Znovu o případné žalobě diskutovala v březnu rada města, a to v souvislosti s výměnou vodou poškozených kabelů v tunelu. Po sérii smírčích řízení nakonec obě strany podepsaly memorandum, v němž se zavázaly, že společně dovedou stavbu k otevření.
Rozhodčí soud řešil už vloni spory mezi Prahou a stavební firmou Metrostav o nezaplacené miliardové faktury za Blanku. Stejný soud vynesl v létě rozsudek i ve sporu se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS). Šestikilometrovým tunelovým komplexem projel na začátku října již milion aut. Strana zelených a neziskové organizace trvale kritizují magistrát za to, že chybí návazná dopravní opatření. Problémy s dopravou jsou mimo jiné v Praze 6.