V Blance zatím jen padesátkou. Řidiči si musí zvyknout, vysvětluje Praha

Tunel Blanka

Tunel Blanka Zdroj: ctk

V prvních dnech až týdnech bude rychlost provozu v tunelovém komplexu Blanka v Praze snížená na 50 kilometrů za hodinu. Až si řidiči na tunely a nájezdy do nich zvyknou, zvýší se na 70 kilometrů za hodinu jako v ostatních pražských tunelech.

Problematický tunel stál 37 miliard korun, včetně napojení na Strahovský tunel 43 miliard korun. Otevřen bude v sobotu 19. září ve 14 hodin. Výhledově by se po otevření tunelů mohla Praha uzavřít pro nákladní dopravu, kamiony by mohly jen na dálnice a rychlostní silnice, řekl primátorčin náměstek Petr Dolínek (ČSSD).

Magistrát původně oznámil, že se tunel bude otevírat v neděli 20. září. „Chtěli jsme ho otevřít v první možnou chvíli,“ vysvětlil Dolínek. Závěrečné zkoušky, které umožní zkušební provoz trojice tunelů, skončí v pátek. Ve čtvrtek 17. září je naplánované ještě velké cvičení integrovaného záchranného systému.

Většinu změn v dopravě neplánuje Praha zavádět okamžitě, v sobotu začnou spolu s otevřením tunelů fungovat jen semafory ve Wenzigově ulici na konci Nuselského mostu. Výhledově by se měla zklidnit také doprava ve Veletržní ulici v Praze 6 a na Malé Straně. Změny řeší na magistrátu tří pracovní skupiny, v první jsou městské části, které budou nejvíc ovlivněné, ve druhé zástupci všech městských částí Praha 1 až 22 a ve třetí odborníci.

Kamionům vjezd zakázán?

„Připravili jsme plán na úplnou uzávěrku hlavního města Prahy pro nákladní dopravu nad 12 tun,“ řekl Dolínek. Těžké kamiony by mohly jen na dálnice a rychlostní silnice. Výjimky by mohl udělit jen magistrát nebo městské části, se kterými chce ještě plán probrat.

Většina odborníků podle Dolínka ale takové řešení nedoporučuje, dokud nebude otevřený Pražský okruh kvůli dopadům na okolní obce. „Na ministerstvu dopravy jsem byl ubezpečen, že by to mohlo být možné,“ dodal Dolínek. Zvažuje se také zavedení autobusové linky, která by projížděla tunelem Blanka ze Zličína do Kobylis.

Šestikilometrový tunelový komplex, který je součástí městského okruhu, měl původně řidičům sloužit už v roce 2011. Vedení města ale otevření několikrát odsunulo. Stavbu, jejíž základní kámen pokládal někdejší primátor Pavel Bém (ODS), od začátku provází řada problémů - od soudních pří, přes prodražování, až po propady půdy.

Jedním z problémů, které muselo vedení Prahy v posledních měsících řešit, byla výměna navlhlých kabelů v tunelu. „Dostali jsme od ČKD DIZ fakturu na 18 milionů korun za jejich výměnu. Vrátili jsme ji, protože ji nepovažujeme za oprávněnou,“ řekl Dolínek. Už v červnu firma poslala Praze fakturu na téměř 630 milionů, kterou město také odmítlo. Podle Dolínka nechce finanční záležitosti až do otevření tunelu řešit.

Pavel Páral: Blanka je hotová, zapomeňte