Zřícený most na Vysočině: oběti pracovaly pro firmu Bögl & Krýsl

Auto firmy Bögl & Krýsl, jejíž dělníci zahynuli při zřícení mostu ve Vilémově

Auto firmy Bögl & Krýsl, jejíž dělníci zahynuli při zřícení mostu ve Vilémově Zdroj: ctk

Šest dělníků, na něž ve čtvrtek spadl most ve Vilémově na Havlíčkobrodsku, pracovalo pro firmu Bögl & Krýsl, která figuruje i v případech tragických zřícení mostů ve Studénce a na východě Slovenska. Společnost se ale distancuje od odtěžování zásypu mostu, což mohlo být podle statiků příčinou neštěstí. V sutinách zemřeli tři Češi a jeden Slovák.

Další muž vyvázl s lehkým zraněním, jednoho záchranáři vyprostili s těžkým poraněním po čtyřech hodinách.

Bögl& Krýsl je dodavatelem nosné konstrukce klenby mostu bez zemního násypu, nikoli přímým zhotovitelem stavby. Její dělníci se podle mluvčí Kateřiny Plechaté podíleli na přípravných pracích bez použití těžké techniky podle výzvy vyššího dodavatele. „Dle našich dosavadních zjištění tyto přípravné práce nezpůsobily pád mostu,“ uvedla Plechatá.

Podle smlouvy o dílo, které si objednal kraj Vysočina, je zhotovitelem stavby konsorcium společností M-Silnice a Strabag. Vedoucím společníkem je ve smlouvě označena firma M-Silnice, jejíž mluvčí Irena Bubeníková ČTK řekla pouze to, že je vedeno vyšetřování a firma při něm poskytuje maximální součinnost.

Zřícený mostu ve VilémověZřícený mostu ve Vilémově|ctkBagr odstraňuje trosky ze spadlého mostu (foto: ČTK).

Profil česko-německé firmy Bögl & Krýsl
- Společnost Bögl & Krýsl byla do obchodního rejstříku zapsána v srpnu 1995 a jejím sídlem je kamenolom Hamr u Sušice. Společnost má základní kapitál 200.000 korun, devadesát procent drží německá Max Boegl International SE a deset procent český podnikatel Josef Krýsl.
- Od července 2004 je v obchodním rejstříku zapsána společnost BÖGL a KRÝSL, k.s. Komanditisty této komanditní společnosti jsou Max Bögl Bauunternehmung GmbH & Co.KG (vklad 140 milionů korun), Josef Krýsl (vklad 126 milionů korun) a Max Boegl international SE (vklad 80,5 milionů korun). Komplementářem je GRANIT - ŠUMAVA, spol. s r.o. zastoupená Josefem Krýslem.
- Stavební firma Bögl a Krýsl figuruje v případu zřícení opravovaného mostu na projíždějící vlak ve Studénce na Novojičínsku v roce 2008, kde zahynulo osm osob. Zakázku na opravu mostu vyhrála společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava, která si jako subdodavatele najala Bögl & Krýsl. Dosud není jasné, kdo je za nehodu odpovědný. Mezi obžalovanými jsou pracovníci Bögl & Krýsl a dalších firem.
- Firma se podílela i na stavbě mostu na slovenské dálnici D1, kde po zborcení části stavby nedaleko Spišské Nové Vsi zemřeli čtyři dělníci. Podle slovenské firmy Semos, která v kritickém úseku prováděla stavební práce pro Bögl & Krýsl, byl příčinou zřícení kolaps podpůrné konstrukce stavby, ke kterému došlo během betonování.
- Bögl & Krýsl ve sdružení s firmami Hochtief a Strabag stavěla Lochkovský most na pražském okruhu, u kterého byly objeveny skryté vady. Bögl a Krýsl prováděla montáž ocelové konstrukce mostu, ve které se skryté vady (dýchání lamelových pásnic) objevily.
- Firma letos čelila insolvenčnímu řízení, návrh na ně podala skupina firem z Polska, kde se česká firma spolupodílela na stavbě dálnice A2 mezi Varšavou a Lodží. Později vzaly firmy svůj návrh zpět, neboť dlužník pohledávky všech navrhovatelů v celém rozsahu uhradil.