Zavření Češi se vrhli na nákup mouky, alkoholu či webkamer | E15.cz

Zavření Češi omezili nákupy oblečení. Kromě mouky, alkoholu a webkamer se vrhli i na bazény

Daniel Novák

Daniel Novák

Lidé kvůli opatřením vynuceným pandemií koronaviru výrazně změnili nákupní chování. Přesunuli se z kamenných obchodů na internet a se vší vervou se pustili do nákupů lékárenského zboží, potravin a elektroniky typu pekáren nebo webkamer. Doma zavření Češi zvýšili rovněž útraty za alkohol. Jarní počasí přimělo zákazníky též k nákupu zahradního vybavení včetně bazénů.

„Lidé prakticky přestali kupovat oblečení, dramaticky museli omezit útraty v restauracích. Naopak více utrácejí za potraviny a léky,“ komentoval David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny.

„Zákazníci začali masivně spoléhat na e-shopy, kde utratili o 44 procent více,“ podotkl. On-line nákupy potravin, a to zvláště těch trvanlivých, vyskočily o 215 procent. Objednávání jídla z restaurací přes internet dokonce vyletělo o 286 procent. (viz graf níže, pozn. red.)

Bazén, bowlingová dráha i skleník. Američtí miliardáři se ukrývají do podzemních krytů

Pokračují také silné nákupy elektroniky, která pomáhá lidem fungovat například během práce z domova. „Vědí, že z domu budou pracovat delší dobu a budují si proto zázemí. Prodeje počítačů vzrostly o 150 procent, tiskáren dokonce o 350 procent a přenosných sluchátek o 250 procent,“ sdělila mluvčí Mall Group Pavla Hobíková. 

Trend potvrzuje i konkurenční Alza.cz. „Rekordmanem v meziročním růstu za druhou půlku března jsou webkamery, které vyrostly zhruba čtrnáctinásobně,“ řekl Tomáš Havryluk, generální ředitel Alzy v rozhovoru pro server E15.cz

Přestože zájem o ochranné pomůcky typu rukavic nebo dezinfekce nadále trvá, už není tak silný. Naopak se do nákupů promítlo pěkné jarní počasí.

Češi za hranicemi. Letenku za 50 tisíc si nemohla dovolit. Z Bali se tak dostala až díky státu

 „Ve statistikách vidíme, že do našich nákupů na internetu už naplno promluvilo jaro a nakupuje se ,běžné‘ jarní vybavení,“ uvedl šéf analytiků nákupního rádce Heureka.cz Michal Buzek.

„Proti minulému týdnu vzrostly o 250 procent kategorie zahradní lehátka a zahradní houpačky, bazénové fólie a bazény, slunečníky a další zahradní nábytek,“ dodal Buzek.

Velké nárůsty eviduje Mall Group nadále u šicích strojů a kávovarů. „Lidé si začali pořizovat také vířivky a objednávají u nás bazény, kterých teď posíláme desítky týdně. V posledních dnech vidíme také vyšší zájem o projektory a domácí kino,“ doplnila zástupkyně Mall.cz. 

PŘEHLEDNĚ: Sněmovna schválila odklady nájmů, změny exekucí i kompenzace rušených zájezdů

Zatímco hospody a restaurace jsou zavřené, dopřáli si Češi více alkoholu doma. Tržby obchodníků za pivo se od druhé poloviny února do druhé půlky března zvedly proti stejnému období loňského roku o 14 procent, vyplývá z průzkumu poradenské společnosti Nielsen.

Prodeje tvrdého alkoholu se zvedly o 16 procent. Zvláštní oblibě se těšila vodka a whisky. Jejich odbyt byl ve sledovaném období meziročně vyšší o 30 procent. Prodej konzumních lihovin vzrostl rovněž o 30 procent.

INFOGRAFIKA útrat v USA: nahoru šel popcorn, padá zájem o sluneční brýle nebo náušnice

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!