Zavření Češi omezili nákupy oblečení. Kromě mouky, alkoholu a webkamer se vrhli i na bazény

Velký sklad supermarketu Košík.cz v Praze-Horních Počernicích.

Velký sklad supermarketu Košík.cz v Praze-Horních Počernicích. Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Lidé kvůli opatřením vynuceným pandemií koronaviru výrazně změnili nákupní chování.
Přesunuli se z kamenných obchodů na internet a se vší vervou se pustili do nákupů lékárenského zboží, potravin a elektroniky typu pekáren nebo webkamer.
Doma zavření Češi zvýšili rovněž útraty za alkohol. Jarní počasí přimělo zákazníky též k nákupu zahradního vybavení a bazénů.
Součásti centrály internetového obchodu Mall.cz v pražských Holešovicích je Mall Box pro nonstop vyzvedání objednávek.
Velký sklad supermarketu Košík.cz v Praze-Horních Počernicích.
11 Fotogalerie

Lidé kvůli opatřením vynuceným pandemií koronaviru výrazně změnili nákupní chování. Přesunuli se z kamenných obchodů na internet a se vší vervou se pustili do nákupů lékárenského zboží, potravin a elektroniky typu pekáren nebo webkamer. Doma zavření Češi zvýšili rovněž útraty za alkohol. Jarní počasí přimělo zákazníky též k nákupu zahradního vybavení včetně bazénů.

„Lidé prakticky přestali kupovat oblečení, dramaticky museli omezit útraty v restauracích. Naopak více utrácejí za potraviny a léky,“ komentoval David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny.

„Zákazníci začali masivně spoléhat na e-shopy, kde utratili o 44 procent více,“ podotkl. On-line nákupy potravin, a to zvláště těch trvanlivých, vyskočily o 215 procent. Objednávání jídla z restaurací přes internet dokonce vyletělo o 286 procent. (viz graf níže, pozn. red.)

Pokračují také silné nákupy elektroniky, která pomáhá lidem fungovat například během práce z domova. „Vědí, že z domu budou pracovat delší dobu a budují si proto zázemí. Prodeje počítačů vzrostly o 150 procent, tiskáren dokonce o 350 procent a přenosných sluchátek o 250 procent,“ sdělila mluvčí Mall Group Pavla Hobíková. 

Trend potvrzuje i konkurenční Alza.cz. „Rekordmanem v meziročním růstu za druhou půlku března jsou webkamery, které vyrostly zhruba čtrnáctinásobně,“ řekl Tomáš Havryluk, generální ředitel Alzy v rozhovoru pro server E15.cz

Přestože zájem o ochranné pomůcky typu rukavic nebo dezinfekce nadále trvá, už není tak silný. Naopak se do nákupů promítlo pěkné jarní počasí.

 „Ve statistikách vidíme, že do našich nákupů na internetu už naplno promluvilo jaro a nakupuje se ,běžné‘ jarní vybavení,“ uvedl šéf analytiků nákupního rádce Heureka.cz Michal Buzek.

„Proti minulému týdnu vzrostly o 250 procent kategorie zahradní lehátka a zahradní houpačky, bazénové fólie a bazény, slunečníky a další zahradní nábytek,“ dodal Buzek.

Velké nárůsty eviduje Mall Group nadále u šicích strojů a kávovarů. „Lidé si začali pořizovat také vířivky a objednávají u nás bazény, kterých teď posíláme desítky týdně. V posledních dnech vidíme také vyšší zájem o projektory a domácí kino,“ doplnila zástupkyně Mall.cz. 

Zatímco hospody a restaurace jsou zavřené, dopřáli si Češi více alkoholu doma. Tržby obchodníků za pivo se od druhé poloviny února do druhé půlky března zvedly proti stejnému období loňského roku o 14 procent, vyplývá z průzkumu poradenské společnosti Nielsen.

Prodeje tvrdého alkoholu se zvedly o 16 procent. Zvláštní oblibě se těšila vodka a whisky. Jejich odbyt byl ve sledovaném období meziročně vyšší o 30 procent. Prodej konzumních lihovin vzrostl rovněž o 30 procent.