Aquapalace Praha chystá další atrakce nejen pro děti

Těsně za jižním okrajem Prahy slouží návštěvníkům již více než tři roky Aquapalace Praha, který se stal vyhledávanou destinací pro obyvatele z celé republiky. Letos se dočkal významného ocenění - byl zvolen „Aquaparkem desetiletí 2000-2010“. Potora ocenila nejen jeho velikost, ale také technické provedení.

Ačkoli zájem o zde nabízené služby celkem plní představy investora, ten rozhodně nechce zaspat dobu a chystá další vodní atrakce. Nejen o plánech do budoucna jsme si povídali s generálním ředitelem Aquapalace Praha Radkem Steinhaizlem.

Můžete nejprve stručně přiblížit historii zdejšího aquaparku?

Aquapark byl otevřen společností GMF Aquapark Prague 7. května 2008, před několika týdny jsme tedy oslavili tříleté výročí. Historie projektu je ale delší. Začal ho v roce 2002 stavět původní ruský investor, který po dvou letech projekt opustil ve fázi hrubé stavby. V roce 2005 projekt koupil současný majitel, musel ho celý upravit a začal se projektovat hotel, ze kterého by byl přímo vstup do aquaparku. Museli jsme se vypořádat s tím, že už hrubá stavba byla ve velmi pokročilém stavu, což nás značně omezovalo při přestavbě interiérů. Doplnili jsme například saunový svět, zvýšili kapacitu šaten, zabudovaly se technologie, které slouží k úspoře energií. V prosinci 2008 se pak otevíral hotel.

Minulé měsíce a roky nebyly pro provozovatele aquaparků zrovna ideální, jak se projevila krize u vás?

Nutno nejprve říci, že krizi určitě pocítil každý provozovatel podobných zařízení. Nicméně nám od roku 2008 pravidelně roste jak návštěvnost, tak tržby. V letošním roce se nám daří velmi zajímavě zvyšovat i průměrnou účtenku zákazníků, což je pro nás velmi pozitivní. Samozřejmě nebýt krize, a pokud by byl spotřebitelský apetit stále stejný jako před rokem 2008, tak by ta čísla byla lepší, nicméně ani tak nejsou nijak špatná. My jsme za tři roky vykoupali přesně 2 225 000 návštěvníků, což je velmi slušné číslo.

Splnily se vaše představy z doby, kdy jste do projektu vstupovali?

Jak jsem říkal, pokud by se chování spotřebitelů dané obecnou ekonomickou situací nezměnilo, byla by čísla výrazně lepší. Jsme mírně za očekáváním, nicméně jednotlivé provozy aquaparku si na sebe vydělají, jsme schopni získat peníze na další investice a rozvoj, který probíhá kontinuálně. Chceme zákazníkům stále nabízet něco nového, přinášet nové atrakce. Na počátku června otevíráme další atrakce – velkou panoramatickou saunu pro 80 lidí a dětskou saunu.

Jaká je průměrná denní návštěvnost aquaparku?

Na tuto otázku je těžké jednoznačně odpovědět. Existují velké výkyvy mezi všedním dnem a víkendem, mezi zimními měsíci a létem. Záleží na tom, jaké je období a jaké je počasí. Rekordní návštěva byla přes šest tisíc lidí za den, v nejslabších dnech přijde třeba jen kolem jednoho tisíce návštěvníků. Pro nás je ideální léto, kdy je kapacita aquaparku využívaná maximálně.

Jaké atrakce sem přitahují návštěvníky nejvíce, nebo je přitahuje právě ta komplexnost nabízených služeb?

Záleží jak koho. Naší nejsilnější cílovou skupinou jsou rodiny s dětmi, pro které máme připraveny dva paláce – Palác dobrodružství s tobogany a Palác pokladů, kde je zase umělé vlnobití či dětské bazénky. Pro další skupiny návštěvníků vyhledávající aktivní způsob života je tu fitness centrum a saunový svět, v zimě jednoznačně přitahuje velkou pozornost saunový svět, který je v České republice unikátní. Máme zde nyní 12 saunových sálů, budeme jich mít brzy 14. Největší sezona je pro nás červenec a srpen, tedy období hlavních prázdnin, a pak únor a březen, kdy jsou zase jarní prázdniny.

Aquapark si také oblíbily firmy pro pořádání svých akcí pro zaměstnance či obchodní partnery. Pocítili jste nějak to, že řada firem výrazně omezila výdaje na podobné aktivity?

[file:10431:small:right]

Musím říci, že v tomto směru žádné větší změny v trendech nezaznamenáváme. Nejsilnější je vždy leden, kdy firmy dělají různé teambuildingy či školení, kde hodnotí uplynulý rok, nebo naopak plánují rok nový. Letos v únoru tady proběhly tři nebo čtyři velké akce, kdy tady byl kongres a na něj navazoval večerní zábavný program ve vodním světě. Firmy se také hodně zaměřují na konci roku na nákup dárků v podobě volných vstupenek pro své zaměstnance nebo pro obchodní partnery.

Nějaké novinky pro letošní rok jste již naznačil, co chystáte dále, budete měnit cenovou politiku?

Cenová politika je stanovena ceníkem, který letos měnit nechceme. Rozhodně nechceme jít cestou poskytování slev přes různé slevomaty, myslíme si, že naše služby odpovídají ceně. Snažíme se nalákat návštěvníky, kteří u nás nikdy nebyli. Po jarních prázdninách jsme zjistili, že jsme měli 44 procent prvonávštěvníků. Na léto chystáme animační programy pro děti, aby tady rodiče mohli děti ponechat samotné. Chystáme jednodenní letní tábory pro děti. Z hlediska investic řešíme nyní projekty nových dětských skluzavek a divoké řeky v Paláci dobrodružství. Máme již zpracovanou studii, nyní se vytvářejí ceny u zahraničních dodavatelů. Věřím, že ještě letos bychom mohli stihnout jednu z těch nových toboganových atrakcí. Novinkou je od listopadu loňského roku nestátní zdravotnické zařízení, kde poskytujeme lékařskou péči v oblasti fyzioterapie a rehabilitace, máme tady ordinaci lékaře a vybavení na různé léčby pro doléčování pacientů po úrazech.

Jak náročné je provozovat tak velký areál, jako je tento aquapark?

Je to především velmi energeticky náročné. Jsme velkým odběratelem elektrické energie, velkým odběratelem plynu i vody. Nicméně technologie byly postaveny tak, že jsme sem instalovali vše, co v roce 2007 bylo na trhu, pokud jde o úspory energií. Dobře se nám daří tendrovat nákupy energií, takže na tom jsme také ušetřili. Nicméně teď se ceny zvýší. Údržbu areálu provádíme vlastními zaměstnanci, kterých máme 102 na hlavní pracovní poměr a 123 na dohody o provedení práce, živnostenské listy a podobně. Hodně nás trápí například to, že nemáme vlastní zdroj vody, používáme vodu z běžného vodovodu. Máme vlastní čistírnu odpadních vod, vypouštěnou vodu čistíme do kvality dešťové vody a následně ji využíváme na splachování toalet, na úklid či na zalévání.

Plánujete nějaké další investice do úspor energií?

Udělali jsme si studii na umístění solárních panelů, nicméně návratnost investice by byla řádově 12 let. To je pro naši investiční politiku nezajímavé. Chtěli jsme je umístit na střechy našich parkovacích domů a zastínit tak to poslední parkovací patro a na aquapark, nevyšlo to ale dobře.

Jaká je spádová oblast aquaparku, ze kterých regionů je nejvíce návštěvníků?

Pokud se ještě vrátím k plánovaným investicím, co konkrétně chcete ještě přistavět či doplnit?

Máme rozpracovanou studii, podle které bychom chtěli vybudovat vnitřní divokou řeku o délce zhruba 100 metrů, pak by se nám tam vešel ještě jeden dětský tobogan pro děti od čtyř let a jedna široká skluzavka pro děti. Byla by tam sestava šesti skluzavek a malých toboganků pro malé děti. Máme zpracovanou i vizi vybudování vnější toboganové věže, která by mohla vzniknout na rohu Paláce dobrodružství, máme nakresleno řádově 980 metrů nových toboganů. To je ale hudba vzdálenější budoucnosti. Nyní máme 444 metrů toboganů uvnitř a 98 metrů dlouhou vnější divokou řeku. To je jedna z nejoblíbenějších atrakcí v létě. Vizi bychom měli, záleží na rozhodnutí investora, jaké budou jeho priority.