Auta už přibývat nebudou, věří bývalý starosta. Proto blokuje obchvat

Ze zahrady bývalého starosty Opatovic nad Labem Jana Tikala bývá slyšet hluk strojů z nedaleké stavby obří křižovatky. Jemu však více vadí stavba části silnice z Hradce Králové do Pardubic. Rozhodl se ji blokovat.

Opatovický exstarosta Jan Tikal blokuje stavbu obchvatu obce mikroskopickou parcelou, kterou stát na jaře vyvlastnil. On se obrátil na soud. „Budu se odvolávat, dokud to půjde,“ říká jednaosmdesátiletý muž.

Proč stavbu silnice brzdíte?

Chci upozornit na to, že vzniká stavba, která není potřeba. Utratit jednu miliardu korun a zastavět deset hektarů kvalitní orné půdy, aby se ušetřilo několik minut cesty, je absurdní. V současné krizi nejsou peníze ani na potřebnější silnice a dálnice, a tady se má stavět zbytečný úsek.

Současné a zvláště očekávané zatížení silnice protínající okraj Opatovic nad Labem není argumentem pro obchvat?

Je tam dost velký provoz, ale není tak velký jako od Náchoda a Jičína, kde jsou také jen dva pruhy, nebo od Týniště, kde silnici rozšiřovali, ale dva pruhy tam nechali. Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že stavba je ve veřejném zájmu a argumentuje, že tam provoz naroste na 35 tisíc aut denně. Já tvrdím, že k tomu nedojde. Dnes tam jezdí až 22 tisíc aut denně. Jednalo by se tedy o více než padesátiprocentní nárůst. To znamená, že i v obou městech by jich muselo být o padesát procent více. To je nesmysl.

Počet automobilů stále stoupá a trend se jen tak nezastaví…

Někde se to přece musí zastavit, nejde to donekonečna. Když budou rozumní ti, kteří o tom rozhodují, tak se dá leccos zachránit. Až budou cesty i města ucpané, tak bude pozdě. Je potřeba začít více využívat železnici a další druhy dopravy. Přece nemůžeme stále jen sledovat, jak to stoupá. Automobilová lobby však má velkou sílu.

A co bezpečnost chodců, kteří tam mají potíže přejít silnici?

Stačí udělat semafory, aby lidé mohli zmáčknout tlačítko a bezpečně přejít. Obava z kilometrových front je zbytečná. Stačí se podívat na semafory na té samé silnici při příjezdu do Hradce Králové. Fronty tam jsou daleko menší než na jiných výpadovkách, a to se tam navíc jezdí do obchodních center.

Čeho tedy chcete blokováním stavby konkrétně dosáhnout?

Chci, aby se počkalo do doby, než bude půl roku v provozu dálnice z Prahy až do Hradce Králové. Ta naší silnici uleví a bude jasné, že obchvat není potřeba. Pokud po ní potom bude jezdit současných dvacet tisíc aut, nejde o stavbu ve veřejném zájmu. Je tam bezpečný a plynulý provoz. Pokud tam bude jezdit více než pětadvacet tisíc aut denně, pozemek státu daruji. Až se otevře křižovatka u Opatovic, bude to zatěžkávací zkouška, ale po dovedení dálnice až do Hradce se zbavíme dálkové dopravy od Jaroměře a Jičína, která dnes přijíždí po staré opatovické silnici od Plačic.

Lidé si vás často spojují s farmářkou Havránkovou, se kterou stát roky vyjednává kvůli pozemkům v trase dálnice do Hradce Králové…

Já nechci žádnou náhradu ani peníze. Jde mi jen o to, aby se šetřilo a nerozhazovaly se peníze zbytečně.

Soud rozhodl ve váš neprospěch. Jak budete postupovat dál?

S tím jsem počítal a samozřejmě se odvolám. Budu rád, když se to bude soudit jinde.