Dálnice D8 bude podle ministra Dobeše hotová nejpozději do roku 2015

Chybějící úsek dálnice D8, která vede z Prahy přes Ústí nad Labem k česko-německé hranici, bude dostavěn nejpozději do roku 2015. Oznámil to ministr dopravy Pavel Dobeš. Peníze na stavbu trasy přes České středohoří chce stát získat z evropských zdrojů. Termín dokončení dálnice se neustále posouvá. "Spokojeni nejsme a nebudeme, protože na nás tlačí občané a také řidiči, kteří se dopravují na trase Praha-Ústí nad Labem nejenom za prací, ale také za podnikáním," řekla hejtmanka Ústeckého kraje Jana Vaňhová.

„Máme velký zájem stavbu dokončit do roku 2014, případně do roku 2015 tak, abychom byli schopni požádat Evropskou komisi o proplacení v rámci operačního programu doprava. Uděláme vše pro to, aby se podařilo tento časový harmonogram splnit,“ uvedl ministr. Peníze z EK může stát získat pouze tehdy, pokud bude stavba do roku 2015 zkolaudována.

V případě, že se nepodaří získat dotace z evropských zdrojů, bude náklady hradit stát. „I v takovém případě patří D8 mezi naši prioritu, chceme ji dostavět i za cenu národního financování,“ zdůraznil Dobeš. Podle něj není pravda, že pokud peníze z evropských zdrojů stát na D8 nezíská, přesunou se finance určené původně na severočeskou dálnici na opravu dálnice D1, jak v minulosti uvedla některá média. V současné době existují podle Dobeše dvě varianty rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). V obou je pro příští rok zařazena stavba jednotlivých částí na D8. V roce 2012 chce ministerstvo dopravy pro řidiče zprovoznit další úsek na D8.

Dálnice nyní končí v Lovosicích a pokračuje z krajského města k česko-německé hranici. V budoucnosti spojí Prahu s německými Drážďany. Stavební úřad v Lovosicích nyní řeší povolení na další úsek. „Bohužel se jeho vydání opět protáhlo, protože do něj vstoupili ekologičtí aktivisté,“ uvedla hejtmanka. Dostavbu asi 16,4 kilometru dálnice za zhruba 12 miliard korun poslední dobou komplikují nejvíc administrativní průtahy. O trasu dálnice přes České středohoří se vedou od 90. let spory, v nichž v minulosti daly soudy několikrát za pravdu aktivistům. Mezitím automobilová doprava do Německa zhoustla natolik, že po obou objízdných trasách přes Ústí nad Labem a Teplice jezdí přes 10 tisíc aut denně.