Hvězdy za milion kliknutí

Ruda z Ostravy a Martina Pártlová stvořili klip, který překvapil všechny. Nazvali ho Ostrava!!!

Stačí si s tou stále slavnější dvojicí dát schůzku na Stodolní. Už při vstupu do baru Bastila mnozí hosté právě Rudu v jeho klasické džínové bundě poznávají. „Je to dobrý,“ ozve se potlesk od vedlejších stolů. Nikdo nemusí nic upřesňovat. Všem je jasné, že jde o klip OSTRAVA!!!, který se šíří internetem jako nedávná povodeň ostravským Koblovem. Je pondělí, 31. května. „Před třiceti minutami, se na náš klip podívalo právě milion diváků,“ sedá si Ruda za stůl. Milion lidí vidělo OSTRAVU!!! Přesně za sedm dní.
„Napadlo mne to v pendolinu,“ začíná objasňovat příběh klipu Ruda z Ostravy, vlastním jménem Michal Kavalčík. Rodák z Českého Těšína prožil šest let na ostravské konzervatoři a krátce i hostoval v ostravských divadlech. Internát měl na ulici Matiční a od toho i text písně : na Matiční dělal bordel. Píseň v originále nazvanou Empir a State of Mild zpívají newyorský raper JAY-Z a zpěvačka Alicia Keys. A Rudu /zůstaneme u uměleckého pseudonymu/ napadlo, že na refrén New York by šlo naroubovat slovo Ostrava. Pak zavolal svoji kamarádku ze soutěže X Faktor Martinu Pártlovou. Ta pochází z Českých Budějovic a Ruda jí říká jihočeská dračice. „Už když jsem nahrávku slyšela poprvé, válela jsme se smíchy po zemi. Na nabídku jsem kývla hned,“ potvrzuje Pártlová. Připouští, že v Ostravě byla zatím asi třikrát, z toho dvakrát na Stodolní. „Dokonce jsem byla i v Bastile a nejspíš i u stejného stolu,“ rozhlíží se kolem Pártlová.
Kromě Rudy a Martiny tvořil štáb při natáčení klipu dalších pět lidí. „Jaromír Sedlák, ten co má v klipu ty krásné fotky, objednal z Indie jeřáb. Tady bychom za jeho půjčení zaplatili alespoň padesát tisíc. Tak nám jeřáb poslali za pár korun amy ho tady smontovali. Vidíte, a točíme jako MTV,“ říká Ruda o použité technice.
Ještě dřív musel ovšem ostravský magistrát požádat o povolení, aby mohl točit před radnicí. „Já vím, že v Ostravě jsou dobrý lidi. Ale že se setkám s takovým přístupem na radnici?“ kroutí Ruda hlavou. Poslal na úřad email pouhých čtrnáct dní před natáčením a do dvou dnů mu úředníci odpověděli, že natáčení je mezi 21. a 24. hodinou povoleno, a že Rudu z Ostravy moc podporují. Druhým emailem Ruda poděkoval a ještě poprosil o elektřinu. Ani to nebyl problém. „Před radnicí nás pak čekal nějaký pan vrátný s dvě stě metrů dlouhou prodlužovačkou. Dělat něco podobného v jiném městě, asi nás vyhodí, že jsme se zbláznili,“ míní Ruda. „U nás v Českých Budějovicích by to neprošlo,“ dodává Martina.
Vedení města nemělo o vznikajícím klipu ani ponětí. „Potom mi ještě od úředníků přišla pochvala, že klip je fajn a lépe být ani natočený nemohl. Před ostravskou radnicí smekám,“ chválí Ruda.

Klavír a koberec

Ještě čtyři dny před natáčením nikdo ze štábu netušil, kde sehnat klavír. Takový, který používá Alicia Keys v originále , když pěje své New York, New York. „Řekli jsme si, že bez klavíru to nemá smysl, to by byla hodně špatná parodie,“ vysvětluje Ruda. Nakonec někoho napadlo zavolat do divadla. Povedlo se. Maketu klavíru si mohli umělci vyzvednout za divadlem Antonína Dvořáka. „A ta perfektní cena za půjčení. Jen tři sta korun!“ směje se Ruda. Klavír byl ovšem v dezolátním stavu. Ruda tak se svým kamarádem Jardou sedlákem nakoupili sprej /cca 90 korun/ a klavír načerno přestříkali. „Předtím jsme se ještě zeptali v divadle, jestli smíme. Že klavír bude jako nový. Řekli nám, že budou jenom rádi,“ popisuje Ruda. Nakonec na klavír nalepili i nálepky se siluetou Ostravy. /I Alicia Keys má na klavíru nálepky ze siluetou New Yorku/. Klavír jsme divadlu vrátili úplně přestříkaný, takže diváci opery či operety teď budou fascinováni krásou nového křídla,“ těší Rudu, jak jeho klip pomohl i ostravské kultuře.
Pak ještě museli sehnat dlouhý kus červeného koberce. Ten alespoň připomíná červené skleněné schody z klipu z New Yorku. Napřed to zkoušeli na Brněnských veletrzích, jestli by se tam něco vhodného staršího nenašlo, nakonec ale koupili nový. „Díky tomu, že to bylo pro nás, byl koberec za minimální cenu,“ těší Rudu.
Při natáčení před radnicí trpěla především Martina. „Byla mi hrozná zima. Bylo tak sotva deset stupňů,“ líčí Pártlová, jak přes ní během přestávek přehazoval Ruda s přáteli i několik bund najednou. Natočení dnes tak populárního klipu nezabránila ani městská policie, i když štáb úderem půlnoci neskončil. „Samozřejmě jsme se zpozdili, ale policisté byli vstřícní,“ chválí Ruda po radnici i její uniformované muže.

Kam dál?

„To víte, že mě to trochu štve, směje se Pártlová, v odpovědi na otázku, že za byť milion diváků jejich klipu na webu nedostanou Ruda s Martinou ani korunu. „Kdybychom to ale dělali kvůli penězům, tak to národ prokoukne,“ míní Ruda. Klip už začaly vysílat televizní hudební stanice, píseň zní z rádií. Ostravané ji v internetových diskuzích označují dokonce za svoji novou hymnu. „Mám nápad, o kterém zatím nemůžu mluvit, aby mi ho někdo neukrad. Na Stodolní chybí jedna věc, kvůli které by sem lidé jezdili. Až trochu utichne ten humbuk kolem klipu, vyprávím se na ostravskou radnici jako Michal Kavalčík a zkusím jim ho představit,“ říká Ruda o svých nových plánech. Mezitím klip OSTRAVA!!! na webu sledují další stovky nadšenců.