Komedie tentokrát na Hradě trochu usnula

Skutečnou hvězdou komediální inscenace je Petr Čtvrtníček v roli Puškvorce.

Skutečnou hvězdou komediální inscenace je Petr Čtvrtníček v roli Puškvorce. Zdroj: Viktor Kronbauer

Letní shakespearovské slavnosti nabízejí jako svou letošní premiéru takzvané sváteční Shakespearovy komedie z přelomu let 1598/99 Mnoho povyku pro nic. Jde o tak trochu spletitý, tak trochu pikantní a vysoce napínavý a zábavný příběh několika mileneckých párů, jenž umožňuje divadelníkům vytvořit řadu ztřeštěných komediálních situací stejně jako se zaměřit na slovní humor. Režisér Menzel se vydal téměř výhradně druhou cestou.

Scéna Jaroslava Milfajta je účelná a jednoduchá. Vpravo a vlevo ze dřeva stvořená vyvýšená malá jeviště obrostlá popínavými zelenými rostlinami. Odtud a tudy postavy přicházejí a odcházejí. Uprostřed otevřený prázdný prostor, kde se dění z valné části odehrává. A vzadu u kamenné zdi dva praporce, za kterými se v příhodné chvíli některé postavy schovávají. Ani kostýmy Sylvy Zimulové Hanákové nevykazují přílišné ambice po nějakém výkladu či posunu k soudobosti. V zásadě se snaží evokovat dobu, v níž se komedie odehrává, a neupozorňovat na sebe. Výjimkou je pouze chvíle bálu, která Hanákové umožní proměnit jej v taneční rej zlatých masek, jež mají herci na hlavách.

Vše je tedy připraveno pro herce a záleží na nich, jak s danými situacemi, charaktery a příběhem naloží. Režisér Menzel obsadil do rolí messinské mládeže, kde se příběh odehrává, nedávné absolventy DAMU. Ani ostatní herci – snad kromě Petra Čtvrtníčka – nepatří k českým hereckým hvězdám. Jako by tentokrát produkce LSS vsadila na outsidery. Výsledek je však přinejlepším rozpačitý.

Žádný z herců hlavních postav nepředvádí o moc víc než rozkládání rukama, pobíhání po scéně a rozšafné postoje. A přitom každý chrlí vztahově poměrně složitý text, který diváky zahlcuje. Mluví, mluví a mluví. Bez charizmatu, herecké osobitosti, bez výraznějšího rozlišení jednotlivých charakterů. Dámy na tom jsou o něco lépe. Především Petra Horváthová se v roli výřečné Beatrice snaží rozdmýchávat doutnající jiskérky komediálnosti. Chybí jí však protihráči.

A tak se hlavní divácká pozornost upne na postavu v podstatě okrajovou – Petra Čtvrtníčka v roli velitele strážníků Puškvorce, který svou důkladnou a zatvrzelou pitomostí odhalí podvod Dona Johna (Jan Révai) a dopomůže k jeho usvědčení. Paroduje vše pitomé, co mu na um přijde, od lidské hlouposti po politická klišé panovníků všech dob, zvláště té současné. Právě těmito aktualizacemi získává otevřený potlesk a probírá v tu dobu již trochu zaražené publikum.

V tomto kontextu je třeba upozornit na nedávnou inscenaci téže komedie v pražském Divadle v Dlouhé. Právě tamní herci s režisérkou Hanou Burešovou dokazují, jak s textem zacházet. Rozehrávají každou situaci často až do absurdních konců, hýří nápady, užívají si herectví i skvěle napsaných dialogů a tím diváky i sami sebe nesmírně baví.

William Shakespeare: Mnoho povyku pro nic
Letní shakespearovské slavnosti 2014
Režie: Jiří Menzel Hrají: Miloš Vávra, Václav Jílek, Petr Čtvrtníček, Leoš Noha, Petra Horváthová