RECENZE: Dojemný portrét stáří v podání oscarového Anthonyho Hopkinse

Film Otec

Film Otec Zdroj: profimedia

Film Otec
Film Otec
3

I režiséři letošní oscarové ceremonie počítali s tím, že soška pro nejlepšího herce bude patřit zesnulé hvězdě Černého pantera Chadwicku Bosemanovi – její předání netradičně umístili úplně na závěr večera. Nakonec se psala jiná oscarová historie. Anthony Hopkins se v třiaosmdesáti stal nejstarším vítězem této kategorie díky svému obdivuhodnému výkonu v dramatu Otec.

Samotného Hopkinse, který prvního Oscara za Mlčení jehňátek vyhrál před skoro třiceti lety, ocenění už nezajímají a Oscarů se neúčastnil. On sám ale stále velmi zajímá jiné umělce. Autor filmu Otec Florian Zeller si ho do titulní role muže trpícího demencí přál tak moc, že změnil jméno hlavní postavy na Anthonyho.

Když se Zellerovo komorní psychologické drama představilo světu poprvé, v roce 2012 v pařížském divadle, hlavní hrdina se jmenoval André. Už o tři roky později vznikla první kinoadaptace s Jeanem Rochefortem, pro Zellerovu kariéru se ale stala stěžejní anglická podoba hry. Ta v překladu zkušeného Christophera Hamptona, držitele Oscara za scénář Nebezpečných známostí, nejprve ovládla anglické jeviště. Nyní čtyřicátníka Zellera, který se její filmové verze chopil sám, proměnila v oscarového vítěze (za scénář).

Otec byl mezi osmi tituly nominovanými na cenu americké akademie za nejlepší film nejskromnější a zároveň nejlepší. I když Zeller zachoval důraz na herecký projev a komorní nepříběhovost hry, jeho filmový debut neunavuje přemírou dialogu či nedostatkem filmovosti. Naopak, natočený je efektivně i elegantně.

Kromě Hopkinsova neokázale hlubokého výkonu Otec trumfuje svým úhlem pohledu. Většinu dění totiž sledujeme z pohledu Anthonyho, jenž kvůli nemoci ztrácí kontakt s realitou. Už si není jistý, kde přesně bydlí, kdo přesně jsou osoby v jeho bytě. Protože kamera stojí na jeho straně, pochybovat můžeme spolu s ním. Film se pak kromě nesentimentálního dojemného portrétu stáří stává i pozoruhodnou mozaikou, která stále udržuje divákův zájem.

Otec (drama, Velká Británie, Francie 2020, 97 min.)

Režie: Florian Zeller
Scénář: Florian Zeller, Christopher Hampton