Recenze filmu Chvění: Tiché otřesy dramatu o homofobii

Chvění

Chvění Zdroj: profimedia

Chvění
Chvění
3
Fotogalerie

Už měsíc po premiéře v kinech se v nabídce videotéky Aerovod.cz ocitl snímek Chvění, který loni vzbudil pozornost na festivalovém okruhu. Po svém celovečerním debutu Ixcanul, taktéž aktuálně dostupném na Aerovodu, ho natočil Guatemalec Jayro Bustamante.

Ten nyní ve světě aktivně a úspěšně propaguje kinematografii své země pomocí artových snímků, které se kriticky vyjadřují k současné guatemalské společnosti. Exotický Ixcanul, oceněný na Berlinale 2015, tak činil na minimalistickém příběhu mladé zamilované indiánky žijící v oblasti prostoupené přírodním mysticismem. Bustamanteho novinka La Llorona, pro změnu oceněná loni v Benátkách, se v žánru hororu vracela ke zločinům diktátorského režimu osmdesátých let.

Prostřední Chvění se představilo na loňském festivalu v Berlíně a jeho hlavním tématem je homofobie. Vše začíná v luxusním domě, kam se jedné deštivé noci sjede celá rodina, aby konfrontovala svého milovaného člena, otce dvou malých dětí, Pabla.

Atmosféra působí jako z detektivky – a podle členů klanu se také Pablo dopustil zločinu. Rozhodl se totiž opustit rodinu kvůli jinému muži, svobodomyslnému maséru Franciskovi.

V následujícím boji o Pablovo tělo i duši, do něhož bohatá rodina neváhá nasadit všechny své zbraně, režisér ukazuje hluboce zakořeněný strach z odlišnosti a jeho následky. Pablo se potácí mezi odvahou být sám sebou a steskem po dětech, které mu manželka zakáže vídat.

Jeho otec mu radí, aby radši lhal a přetvařoval se, matka mezitím apeluje na „zdravý rozum“ a aktivuje pomoc zapálené farářky, jež velí programu na převýchovu. Bustamante se soustředí na vykreslení charakterů, aby nepůsobily jednostranně, a prostředí, které potlačuje jedince s těmi nejlepšími pomýlenými úmysly.

Do příběhu obecenstvo vtahuje také pečlivá práce kameramana Luise Armanda Arteagy, jenž tu prostřednictvím tlumených barev zdůrazňuje melancholickou náladu a dusivost společenského tlaku. Využití zemětřesení jako metafory pro nestálost a trhliny v obrázku dokonalosti Pablovy vážené rodiny tu působí až nadbytečně. Jejich činy dokážou otřást divákem víc.

Autorka je spolupracovnicí redakce

Chvění (drama, Guatemala, Francie, Lucembursko 2019, 107 min.)

Režie a scénář: Jayro Bustamante

Hrají: Juan Pablo Olyslager, María Telónová, Mauricio Armas, Diane Bathenová

Hodnocení: 80 %