Recenze: Neúplná antologie protestsongu | E15.cz

Recenze: Neúplná antologie protestsongu

Dušan Kütner

Dušan Kütner

Zmapovat historii tuzemského protestsongu se snaží nové obsáhlé dvojalbum. Ne na všechny ale došlo.

Dvorní vydavatel Hany Hegerové Tomáš Padevět si dal nelehký úkol – zmapovat tuzemský protestong. Výsledkem je dvojalbum Protestsongy 1966 až 2017 obsahující téměř pět desítek písní zhruba dvou desítek interpretů od Kázání v kapli Betlémské v podání právě Hegerové až po několik let starý song Davida Kollera a Barbory Polákové Sami.

Zásadním problémem se však stala přílišná soustředěnost na mainstreamovou či chcete-li populární hudbu šedesátých let. Písně z tohoto období tvoří celý první a nemalou část druhého disku.

Recenze filmu Zabití posvátného jelena: Řecká tragédie jako chladné rodinné drama

Na jednu stranu je to logické. Zejména po okupaci Československa v srpnu 1968 se do velmi otevřených kritických písní pustili nejen tehdejší symbol odporu Marta Kubišová, ale i Waldemar Matuška, Karel Černoch, Milan Drobný, Václav Neckář, Eva Pilarová, Jitka Zelenková a další zavedená jména. (Pravda, někteří z nich se přitom v době normalizace opět rádi či po veřejné omluvě stali součástí komunistického mainstreamu a tehdejších televizních estrád, zatímco jiní byli za své postoje k okupaci perzekvováni.)

Z mnohých tehdejších skladeb však skutečně mrazí. Nejen ze známé Modlitby pro Martu a „Bratříčka“ Karla Kryla, ale třeba z písně Jděte domů Pavla Nováka, Matuškova Krysaře, Černochovy Písně o zemi či ze songu Zbývá mi jen píseň Petra Ulrycha. (Zarážející je přitom neúčast velmi známé písně Běž domů, Ivane Jaromíra Vomáčky.)

Druhým problémem je neúčast zástupců dalších, menšinových žánrů. Z folku přišla řada jen na Kryla, Palečka s Janíkem, Bohdana Mikoláška a Jiřího Dědečka, z trampské scény pak na posmutnělý song Už se mi tvůj šátek v dálce ztrácí od Spojených trampských osad.

Recenze: Thor osvěžený parodickým vtipem

Kritické písně třeba od Jaromíra Nohavici, Vladimíra Merty, Vlastimila Třešňáka či od Svatopluka Karáska na dvojalbu nenajdete. Zcela pominut je underground, punková a novovlnná scéna typu Jasná páka/Hudba Praha a její Pal vodsuď, hajzle.

Celkově tak budí dvojalbum dojem usilovné, ale přece jen nedotažené práce. To nepřímo přiznává i vydavatel, když uvádí, že s některými subjekty či jednotlivci se prostě na poskytnutí autorských práv nedohodl. Jako první pokus o zmapování protestsongů v Československu to není špatné.

Třeba se však dočkáme pokračování týkající se právě oněch menšinových žánrů, které měly k protestsongu a kritice režimu od sedmdesátých let radikálně blíže než tehdejší mainstream a lidé podepisující Antichartu.

Protestsongy 1966−2017 

Vydal: Tomáš Padevět

Délka: 78:51 & 78:09

Hodnocení: 60 %

 

 

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!