Recenze: Teroristka aneb Amorální moralita o důchodkyni se zbraní

Teroristka

Teroristka Zdroj: P. Machan a CinemArt

Teroristka
Teroristka
3
Fotogalerie

Radek Bajgar se jako filmař představil před třemi lety komedií Teorie tygra, která ukázala, že i lidová zábava s genderovými stereotypy může vypadat slušně. O to víc mrzí, jak dopadl jeho druhý film do kin, Teroristka.

Zatímco Tygr nadsazeně řešil nezávislost mužů na dominantních ženách, Teroristka se obrací k důchodkyni, která už se nechce nechat přehlížet. A proti místnímu mafiánovi, který si bere, co chce, a obec ovládá pomocí úplatků a výhrůžek, vytáhne do boje se zbraní v ruce.

V nadsazené podobě černé komedie, za kterou se snímek oficiálně vydává, by Bajgar tuto amorální filmovou tezi mohl jakžtakž udržet. Jenže Teroristka jako absurdní komedie funguje jen po dobu jedné scény, v níž dojde na konfrontaci dvou hlavních postav a plete se jim do toho většina postav vedlejších.

Jinak se humor spoléhá na pouhý kontrast mezi sedmdesátnicí a zbraní a táhne se v nevtipném stylu morality, jejíž morálka je velmi pochybná.

Spolehlivě dobrá Iva Janžurová je ztělesněná důstojnost, i když se ze slušné a spisovné paní mění ve mstitelku a kritičku nových pořádků. V tom jí pomáhá sympatický bývalý kriminálník v uvolněném podání Pavla Lišky. Bezohlednou dobu reprezentuje podnikatel, jehož vnitřní ohavnost Martin Hofmann tak zřetelně vtěluje i do hlasu a postoje, že zavání karikaturou, o niž se tu nikdo jiný nesnaží.

Teroristka počítá, že venku žije dost důchodců naštvaných na dnešní svět, a podbízí se jim nesourodou fantazií.

Režisér sleduje záměr, aby se pomstychtivý cílový divák nažral a hrdinčina bezúhonnost zůstala víceméně celá. Nastavuje proto konce, mění rozhodnutí a přesvědčení postav a střídavě zavrhuje a obhajuje použití násilí jako výchovného prostředku.

To vše je vyprávěno dost neelegantně, v doprovodu nelibé pseudowesternové hudby. Režie nedostatečně jasně odděluje flashbacky, neumí vytvořit napětí a dávkovat tempo. V dramatických scénách se obraz roztrhá ve zpomalených záběrech, klíčové okamžiky možné vraždy zpomalují zbytečně dlouhé odbočky k dalším charakterům.

Ani se tak na konci nechce zdát, že Teroristku natočil stejný člověk jako Teorii tygra.

Autorka je spolupracovnicí redakce

E15