Tajemství kolem Evy Braunové zůstávají nevyřešena

Dva světy. Ve třetí říši se jasně vymezoval mužský a ženský svět. Zatímco Hitler byl ikonou mužského, Eva Braunová symbolizovala svět ženský

Dva světy. Ve třetí říši se jasně vymezoval mužský a ženský svět. Zatímco Hitler byl ikonou mužského, Eva Braunová symbolizovala svět ženský Zdroj: ctk

Milostný vztah mladé měšťanské dívky Evy Braunové a vůdce nacistické třetí říše Adolfa Hitlera je obestřen tajemstvím. Magnetickou silou neustále přitahuje zvídavost čtenářů, diváků, odborníků i laiků. Na otázku, kdo byla Eva Braunová, nicméně uspokojivě neodpovídá ani velmi ambiciózní monografie z pera historičky Heike B. Görtemakerové, jíž nedávno vydalo v českém překladu nakladatelství Paseka.

V knize můžeme sledovat společný života Hitlera a Braunové od jejich seznámení v mnichovském ateliéru Heinricha Hoffmanna, jenž se stal dvorním portrétistou nacistické propagandy, až po vytoužený manželský svazek a společný dobrovolný odchod ve vůdcově berlínském bunkru na samotném sklonku války.

Görtemakerová však nesleduje pouze soukromí a veřejný život těchto dvou osobností, ale snaží se vystopovat pozici ženského údělu, jíž vybudoval samotný nacistický režim. Dle této představy existují dva světy: svět mužů a svět žen, které se nemůžou nikdy zcela prolnout, a svět ženský je vždy podřazen tomu mužskému. Na mnoha příkladech pak historička demonstruje, kterak se hlavní ženy třetí říše této představě záměrně vymykaly a žily téměř bohémským životem, mimo striktně vymezená pravidla tehdejší společnosti.

Přestože se Görtemakerová pustila do velmi rozsáhlého archivního materiálu, v němž by se mohla skrývat pravda o životě a smrti vůdcovy chráněnkyně, její závěry jsou stále pouhými domněnkami a spekulacemi. Jestliže existují poměrně objektivní prameny týkající se osobního vkusu Braunové, jejího způsobu šacení, čtenářských zálib či účasti na společenském životě nacistické říše, důslednost, s jakou Hitler pečoval o vlastní historický obraz, znesnadňuje říci cokoli konkrétního o jejich intimním životě.

A snad je tomu tak i dobře. Už to totiž vypadá, že milostný život významných či kontroverzních osobností lidských dějin v současnosti pomalu vytlačuje tradici „červené knihovny“ a staví se na její místo za účelem propojit sféru velkých a malých dějin. Jedná se v podstatě o zoufalý pokus polidštit hájemství vysoké politiky, jehož vzdálenost od běžného člověka neustále narůstá. Proto můžeme kvitovat, že monografie Eva Braunová sice odhaluje obecnější tendence v předválečném a válečném Německu, ale jednotlivosti zůstávají nejasné.

Heike B. Görtemakerová: Eva Braunová

Nakladatelství: Paseka, 2011
Překlad: Vlasta Reittererová
Hodnocení: 70 %

Autor je spolupracovníkem redakce