Muzeum Tatra provede světem aut

Expozice připomíná neobyčejný um kopřivnických mechaniků, který byl známý po celém světě.

Již pětašedesát let se Kopřivnice chlubí svým muzeem. Původně zahájilo svou činnost jako muzeum regionální a vlastivědné, později díky snaze jeho tehdejších zaměstnanců vznikla samostatná automobilní sekce. Ta se od prvopočátku pyšnila zajímavými unikáty značky Tatra.

Na ulici Záhumenní se na téměř čtyřech tisícovkách metrů čtverečních výstavních prostor nachází více než dvě stovky zajímavých a originálních exponátů z tatrovácké produkce.

„Poskytuje jedinečnou možnost zhlédnout historii světoznámé automobilky pod jednou střechou. Expozice má několik oddílů, které doplňují různé scenerie a panoramata, takže návštěvníka vtáhne do děje a snáze si představí, jak to tenkrát bylo,“ říká ředitel muzea Lumír Kaválek.

Muzeum vystavuje přibližně sedmdesát automobilů, nespočet modelů, motorů a unikátů. K těm nejvyhledávanějším a nejzajímavějším patří opakovaná stavba prvního automobilu v Rakousko-Uhersku. Tento kočár bez koní, jak se vůz Präsident lidově nazýval, tatrovka vyrobila na sklonku devatenáctého století. V roce 1898 již úspěšně reprezentoval um kopřivnických mechaniků na slavnostní výstavě ve Vídni.

„Opakovaná stavba je věrnou kopií originálu, mechanici ji vytvořili podle dobové technické a fotografické dokumentace v sedmdesátých letech,“ poznamenal Kaválek.

Další zajímavostí je malá Tatra 11 z roku 1923, při jejíž stavbě se prvně použila typická a ve světě známá a uznávaná tatrovácká koncepce stavby automobilů. Tedy s centrální nosnou rourou, výkyvnými polonápravami a vzduchem chlazeným motorem.

Auta, ale i saně a vlak

Návštěvníky mohou také zaujmout Aerosaně V 855 z roku 1942, první prototyp malého aerodynamického vozu V 570 nápadně připomínajícího VW „brouka“. Unikátními exponáty jsou i Tatra 600 Tatraplan kabriolet pro Stalina z roku 1949 a Tatra 87 proslavená hlavně cestovateli Hanzelkou a Zikmundem. „Naší chloubou je rovněž replika prvního nákladního vozu z roku 1898, nejslavnější nákladní automobil tatrovácké historie, Tatra 111,“ podotkl Kaválek.

Nejzajímavější kousky pak podle něho doplňují ještě expediční vozy, osmnáctiválcový motor, železniční drezína a největší exponát a zároveň národní kulturní památka, železniční rychlíkový vůz Slovenská Strela z roku 1936.

V expozici mohou návštěvníci najít sedm audio-video boxů, z nichž se dovědí vše, co je o Tatře a její historii zajímá. Filmové prezentace obsahují velké množství dobových autentických záběrů z výroby, polygonu, testovacích jízd či závodů.

Prohlídka muzea i pro větší skupiny je možná bez předešlé objednávky. Návštěvníci si mohou zakoupit suvenýr v obchůdku nebo využít e-shopu.

TECHNICKÉ MUZEUM TATRA

Kopřivnice, Záhumenní 367/1, 742 21

Tel: 556 808 421

Vstupné:

* dospělí 110 Kč
* děti, studenti, ZTP 85 Kč
* děti do šesti let zdarma

Otvírací doba:

* květen 9-17 hodin
* červen 9-17, víkendy do 18 hodin
* červenec a srpen 9-18 hodin
* září 9-17 hodin
* říjen až duben 9-16 hodin

www.tatramuseum.cz