Na pódiu ožívá příběh lásky a zrady

Horácké divadlo uvedlo 27. března premiéru legendárního muzikálu Balada pro banditu.

Pravda, anebo legenda? Ne, volit jednu možnost není potřeba. Příběh o Nikolovi Šuhajovi je obojím zároveň. To je základní myšlenka, ze které režisér Martin Pacek vycházel, když se souborem Horáckého divadla připravoval inscenaci hry Balada pro banditu od Milana Uhdeho, s písničkami Miloše Štědroně, které už stačily zlidovět.

„Zaměřili jsme se na příběh, vývoj důležitých postav. A vyzdvihli kontrast mezi drsnou povahou venkovských lidí a romantikou krajiny a zbojnické legendy,“ uvedl před premiérou hostující režisér.
Podobně věc vidí pražský herec Michal Juřica, představitel Nikoly. „Šuhaj nebyl černý, ani bílý. Byl to zkrátka člověk, jenž chtěl využít daru nezranitelnosti, který údajně měl. Co se týče romantiky, ta je v písních,“ řekl hlavní protagonista.

Příběh, který inspiruje

Devět desetiletí stará historie vojenského zběha a zbojníka Nikoly Šuhaje, osudově svázaného s milovanou Eržikou, zázračně unikajícího četníkům a nakonec přemoženého jen kvůli zradě kamarádů, se stala námětem proslulého románu Ivana Olbrachta. Písničky z ní upletli Petr a Hana Ulrychovi, Uhde a Štědroň vzápětí vytvořili muzikál pro brněnské Divadlo Husa na provázku. Té pak dal Vladimír Sís ještě filmovou podobu.

„Film se mi nikdy nelíbil, a tak jsem ani vteřinu nebyl v pokušení jej napodobit,“ dodal Pacek.
Výprava je proto poměrně syrová. „Žádné kroje tam nenajdete, osekali jsme představení na dřeň,“ řekla Agnieszka Pátá, která měla výpravu na starosti.
Moderní střih, vesměs s výraznou rytmikou, dostaly v souladu s tímto pojetím i písně. „Jednou znějí rockově, jindy jsou v nich názvuky folkloru nebo vážné hudby. Přistoupili jsme k nim celkem novátorsky. Hlavní pro mne bylo zadání režiséra, jakou atmosféru má daná píseň navodit,“ vysvětlil tvůrce hudebního aranžmá Vít Sázavský.

Hodnocení hudby v jihlavském představení tedy závisí hlavně na žánrovém vkusu posluchače. Milovníci filmu z roku 1978, v němž znějí trampské kytary a banjo, by mohli být zklamaní, příznivci moderního muzikálu si zase přijdou na své.

Juřica zvládl roli Nikoly Šuhaje se ctí, skvělí jsou Milan Šindelář coby úskočný žid Mageri, Josef Kundera jako velitel četníků i další. Ženské postavy mají ve hře oproti mužským méně prostoru.
Celkově zanechává představení solidní dojem. Určitá podobnost se dá najít s náladou muzikálové Markéty Lazarové v Městském divadle v Brně.
Jen v dubnu soubor odehraje zbojnickou baladu sedmkrát.