Obyvatelé Brazílie objevují módu

Modní přehlídka v Brazílii.

Modní přehlídka v Brazílii. Zdroj: CTK

Obchod s produkty určenými k pěstování krásy je na vrcholu vzestupu v Brazílii, kde barevné nehty, rafinované parfémy a složité líčení budí velký zájem nových zákazníků. Ti mají zásluhu na tom, že se tento brazilský trh dostal na třetí místo ve světě.

V Sao Paulu se tento měsíc pod heslem „Móda je demokratická“ konal týden nehtů. Vysoké podpatky, sluneční brýle, nejrůznější laky na nehty, nové líčení: desítka brazilských i zahraničních značek se zde ucházela o přízeň Brazilek.

„Uspořádali jsme tuto módní přehlídku, abychom ukázali nové tendence a navázali novou spolupráci. Některé značky se týdne zúčastnily svými modely, jiné vyslaly jen své zástupce. Naším cílem je další růst,“ vysvětluje Luciana Medeirosová, jedna z tvůrkyň tohoto salonu, který poprvé nabízel i jiné produkty než ty, které jsou součástí manikúry.

Organizátoři a vystavovatelé si byli vědomi toho, že brazilský trh zažívá velkou expanzi. Za posledních deset let se totiž brazilská střední třída rozrostla o nejméně 40 milionů lidí.

Americká firma Avon je názorným příkladem toho, jak silný mají světové značky zájem o Brazílii. „Tento trh roste ve velmi zajímavých proporcích. Spotřebitelé mají větší kupní sílu a jsou přístupni novým kategoriím produktů,“ prohlašuje šéf marketingu Avonu Ricardo Patrocinio.

Podle studie institutu Euromonitor, kterou nedávno zveřejnila brazilská Asociace průmyslu osobní hygieny, parfumerie a kosmetiky (ABIHPEC), měl tento sektor loni obrat 43 miliard dolarů (860 miliard Kč), o celých 19 procent více než předchozí rok.

Brazílie tak reprezentuje deset procent světového trhu a předstihují ji jen Spojené státy a Japonsko. ABIHPEC přisuzuje tento růst několika faktorům: větší přítomnosti žen na pracovním trhu, lepší produktivitě dosahované zejména díky novým technologiím, ale také stále častějšímu uvádění nových produktů na trh.

K tomu se pojí sociální a ekonomické parametry, soudí ekonom Marcelo Neri z Nadace Getulia Vargase. „Ženy více pracují, vydělávají více peněz a mají méně dětí, což jim umožňuje zvyšovat své příjmy. V letech 2001-2009 vzrostly příjmy žen o 38 procent, zatímco u mužů to bylo 16 procent,“ uvádí.

„V Brazílii prosperují ti, kdo patří k základům společenské pyramidy, a mohou nakupovat produkty, k nimž dříve neměli přístup. Je jich 40 milionů,“ konstatuje Neri.

„Máme co do činění se spotřebiteli z třídy C a D, tedy těch nejskromnějších, až po nejvyšší vrstvy,“ potvrzuje jeho slova Renata Leiteová, šéfka marketingu u značky Colorama, jež vyrábí laky na nehty a kterou před deseti lety koupila francouzská skupina L'Oréal.

„Chceme udělat z Brazílie jakýsi předvoj, který určuje tendence. Tento trh toho může dosáhnout,“ ujišťuje.

Obuvník Alexandre Zolko, který před třemi lety založil značku My Shoes, rovněž spoléhá na tuto střední třídu, která neustále roste. Jeho krédem je „přístupný luxus“.

Podle oficiálních statistik dnes brazilská střední třída čítá na 95 milionů lidí, což je téměř polovina obyvatelstva země.