Porcelán prodává nejlépe Čtyřlístek

Karlovarský porcelán žije. Uspět na trhu mu pomáhají nové dekory i tvary.

Tisíce hrnků, talířů i celých souprav z Karlovarska vloni zaplnily regály hotelových skladů nebo kuchyňských linek domácností. O jaký karlovarský porcelán měli zákazníci největší zájem?

1. Když Thun 1794 uvedl vloni na trh dekor Blue Cherry, čekal dobrá čísla prodeje. Že se však modré třešně stanou doslova bombou, s tím v Nové Roli počítal jen málokdo. Porcelánu se vzorem modrých třešní nakonec porcelánka prodala nejvíc. „Tento dekor je naprostým hitem naší společnosti,“ potvrzuje asistentka ředitele Tereza Ptáčková. Thun 1794 přitom jen oprášil dekor, který tady byl už na začátku 20. století. Samozřejmě tak, aby odpovídal moderní době.

2. Prosincovým šlágrem porcelánových trhů se staly známé komiksové postavy ze Čtyřlístku – Fifinka, Myšpulín, Pinďa a Bobík. Licenci na výrobu dětských souprav s těmito postavičkami zakoupila porcelánka Thun 1794 vloni na podzim a v prosinci u příležitosti vydání pětistého čísla Čtyřlístku zahájila jejich prodej. A hrnky a talířky se Čtyřlístkem se staly hitem.

3. Oblíbeným mezi milovníky růžového porcelánu je tvar Lenka. Chodovská manufaktura dalovické porcelánky Epiag Lofida – Porcelán CZ vloni tohoto tvaru prodala nejvíc. Jeden šálek s podšálkem přitom v e-shopu firmy stojí 533 korun, mělký talíř zhruba pět set korun a za moučníkovou soupravu zákazník zaplatí skoro dva a půl tisíce korun. Podle čísel prodeje si ale za růžovou Lenku rád připlatí. „Je to jeden z dvou nejžádanějších tvarů naší společnosti,“ říká ředitel manufaktury Pavel Štěpán.

4. Červené a černé oblé linky na tvaru Tom z dílny Thunu 1794 vloni přitáhly pozornost hlavně mladší generace. Čajovou soupravu s tímto dekorem lidé pořídí za zhruba šestnáct set korun.

5. Na loňském porcelánovém trhu se dařilo také vzoru pomněnek na tvaru Bernadotte. Kombinaci drobného květinového dekoru s oblíbeným tvarem si žádali zákazníci nejen v Česku, ale také v Rusku a dalších zemích. Tvar Bernadotte vyrábí porcelánka Thun 1794 v závodě Concordia Lesov. Už od šedesátých let.

6. Empír. Tak se jmenuje další z úspěšných vyslanců karlovarské porcelánové školy. Jde o druhý z nejúspěšnějších tvarů chodovské manufaktury roku 2010. Kombinace hranatého růžového porcelánu a zlata vloni oslovila desítky zákazníků. „Teď jsme vyjeli s novinkou. S jídelní soupravou Empír v bílém a růžovém provedení,“ upozorňuje Pavel Štěpán.

7. Vylepšovat obchodní bilanci porcelánek z Karlovarska pomáhá i Krteček se svými přáteli. Na dětských soupravách Thunu zalévá jahody, nosí vodu nebo se třeba koupe ve vodě. A děti mu fandí. Krteček byl se Čtyřlístkem druhým nejžádanějším vzorem roku v kategorii dětských porcelánových souprav.

Aby se porcelánky z Karlovarska vyhnuly problémům s odbytem, uvedly vloni na trh řadu nových dekorů i vzorů. A také několik souprav v limitovaných sériích. Thun 1794 například ve svém závodu Thun Studio vyrábí exkluzivní série od špičkových českých designérů. Pod jménem módní návrhářky Blanky Matragi tak prodává čajovou soupravu Butterfly za dvacet tisíc korun. Všechny své novinky přitom jak Thun 1794, tak Epiag Lofida – Porcelán CZ představily v minulém týdnu na největším evropském veletrhu skla, porcelánu a doplňků Ambiente ve Frankfurtu nad Mohanem. Novorolská společnost v Německu ukázala dvaadvacet nových dekorů. Nejžhavější novinkou je tvar Future s originálním řešením dutých výrobků a s moderními dekory.