Před 45 lety získalo Rusko licenci na "žigulíky"

Vaz 2105

Vaz 2105 Zdroj: VAZ

ČTK
ČTK , krb
Doslova senzací se v létě 1970 stal v Sovětském svazu automobil Žiguli, pro vývoz záhy pojmenovaný Lada. Smlouvu o licenci na tento vůz a výstavbě továrny Volžský automobilový závod (VAZ), dnes AvtoVAZ, podepsala Moskva před 45 lety 15. srpna s italskou firmou FIAT. V Československu se první upravený model Fiatu 124, překřtěný na žigulík, začal prodávat v roce 1971. Dnes je firma AvtoVAZ stále největší automobilkou v Rusku a čtvrtinu jejích akcií vlastní francouzský Renault.

Zájem vzbudil žigulík i na trzích sovětských satelitů, kde patřil díky chudé nabídce k tomu nejlepšímu, co se dalo koupit. Auto s motorem o objemu 1197 cm3 a výkonu 44 kW uvezlo 400 kg nákladu a nabízelo 380 litrů zavazadlového prostoru. V roce 1972 začal VAZ vyrábět i verzi kombi (VAZ 2102) a následovala řada vylepšených modelů. V roce 1978 se na autosalonu v Paříži světu představila terénní Lada Niva (VAZ 2121), jež měla původně hlavně „řešit otázku motorizace sovětského venkova“, ale brzy se začala úspěšně prodávat i na Západě.

Lada VAZ 2101

Lada VAZ 2101Lada VAZ 2101

V Československu do roku 1989 jezdilo přes 365 tisíc vozů VAZ (oblíbený byl například VAZ 2106 - Lada 1600 z roku 1977). Ještě v roce 1988 prodejce Mototechna evidoval 120 tisíc zájemců o koupi vozu Lada, ale jejich dodávky se pohybovaly kolem 10 tisíc kusů ročně.

Lada VAZ 2105

VAZ 2105VAZ 2105 | Zdroj: VAZ

Továrna VAZ vyrostla během čtyř let za vydatné pomoci italských odborníků ve městě Togliatti, někdejší Stavropol na Volze, který byl již v roce 1964 přejmenován po italském komunistickém politikovi Palmiro Togliattim. Za továrnu a licenci Sovětský svaz údajně zaplatil hlavně dodávkou surovin a ocelových plechů. Název Žiguli dostal vůz podle nedalekého pohoří.