Filmová recenze: Jarmuschova poezie všedního dne ve snímku Paterson

Paterson je křehký snímek, který jako každá dobrá báseň dokáže v divákovi otevřít srdce.

Paterson je křehký snímek, který jako každá dobrá báseň dokáže v divákovi otevřít srdce. Zdroj: aerofilms

Slavný americký nezávislý režisér Jim Jarmusch se vrací do kin s pokornou, klidnou filmovou básní Paterson o řidiči autobusu, která pozvolně působí na srdce.

Novinka Jima Jarmusche je v podstatě báseň ve formě filmu, zčásti pravděpodobně inspirovaná dílem Paterson od Williama Carlose Williamse. Jejím hlavním hrdinou je řidič, jehož velmi dobře a velmi jemně hraje Adam Driver (tedy Adam Řidič) a který se jmenuje Paterson stejně jako město v New Jersey, kde žije. Zatímco jeho šéf ho každé ráno zdraví výčtem svých strastí, tichý, slušný Paterson si píše do notýsku básničky o své každodennosti, poslouchá útržky konverzací pasažérů, vrací se domů ke své činorodé ženě, venčí jejího psa a každý večer se staví na pivo ve stejném baru. A zdá se ve svém tichém stereotypu nenarušovaném ani mobilním telefonem spokojený.

Paterson je přesto křehký snímek, který jako každá dobrá báseň dokáže v divákovi otevřít srdce a nechat ho otevřené. Rozcitlivět ho směrem ke vnímání krásy i melancholie obyčejnosti.

Vyvolat v něm emoce, jež se těžko překládají do slov. Což víceméně omluví, že samotné Patersonovy verše psané na plátno zas tak velkou sílu nemají, nerýmovaná poezie jde lépe malé dívce, kterou hlavní protagonista potká jednou po práci.

Jarmuschův film ale kvalitu básniček nehodnotí. Místo toho sám nenápadně, postupně působí svým klidem, citem k detailům, precizní lyrickou kamerou, záběry vodopádu, u nějž Paterson odpočívá, i jemným vtipem, jehož účinek se tu jako všechno kumuluje pozvolna. Humor přináší hlavně Patersonova žena posedlá černou a bílou a její pes Marvin, jehož výmluvná představitelka Nellie si naprosto zaslouží třetí místo v titulcích i Psí palmu z Cannes, kde snímek loni soutěžil. Film je buldokovi věnován.

Marvin se může jevit jako pes poměrně nepřátelský, Patersonova múza Laura jako žena mírně manipulativní a bláznivá. Její chování v tomto vlídném snímku působí trochu nepatřičně, občas se z ní stává komická figurka z nějakého méně rozjímavého snímku. Patersonův svět není filmově úžasný, ač je filmově lehce surreálný a divákovu týdenní návštěvu v jeho životě zakončuje osudově náhodné, dojemné setkání.

Ikonický režisér amerického nezávislého filmu Jim Jarmusch se po dvou podivných artových filmech Hranice ovládání a Přežijí jen milenci vrátil k méně okázalému, méně neproniknutelnému a méně deprimovanému zachycení existence. Patersonova pokora z prostoty a sladkobolná zenová lyrika jsou ale mnohem inspirativnější.

Paterson

(tragikomedie USA/Německo, Francie, 118 minut)

Režie: Jim Jarmusch