Táborskou „dé trojku“ dostaví v roce 2106

Spory o 844 metrů čtverečních zdržely výstavbu dálnice o několik let. Úsek otevřou za dva roky.

Po dvaadvaceti letech výstavby bude v roce 2013 z celkových 171 kilometrů dálnice D3 hotovo něco málo přes čtyřicet.
Práce na patnáctikilometrovém úseku z Mezna do Chotovin dálnice D3, která má spojovat Prahu s jižními Čechami a Čechy s Rakouskem, trvaly šestnáct let.
„Pokud bychom to měli vzít jako referenci, tak vybudování celé dálnice nám zabere pětadevadesát let,“ tvrdí jihočeský hejtman Jiří Zimola.
Podle Františka Petrouška z českobudějovického Ředitelství silnic a dálnic by stavba dálnice tak dlouho trvat neměla. Jako důkaz uvádí brzké dokončení pětadvacet kilometrů dlouhého úseku mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. „S finálními úpravami počítáme už na začátku roku 2013,“ říká.
Práce na úseku, který bude stát zhruba 9,5 miliard korun bez daně, jsou asi v polovině.
Za zdržením výstavby je podle Petrouška skutečnost, že Ředitelství silnic a dálnic několik let řešilo problémy s vlastníkem pozemku o výměře 844 metrů čtverečních. „Majitel stále stupňoval své požadavky za odprodej. Loni bylo nakonec rozhodnuto o tom, že se dálnice odkloní a tomuto pozemku se vyhne,“ vysvětluje. Petr Novotný, který přes Tábor jezdí za prací do Rakouska, by se nedivil tomu, kdyby se zprovoznění dálnice D3 vůbec nedožil. „Jestliže roky řeší 844 metrů čtverečních, jak dlouho jim budou trvat zbývající desítky kilometrů. Současné kolony a zdržení mezi Soběslaví a Táborem jsou nezapomenutelné,“ dodává.
O vybudování D3 se hovoří od roku 1987, kdy byla doplněná do základní dálniční sítě v zemi. Zatímco Rakousko pokračuje ve výstavbě rychlostní komunikace S10 ve směru k českým hranicím, česká strana nejenže na kompletní D3 nepracuje, ale do této doby nedokázala na dokončení zajistit peníze.