Turistů z Východu má karlovarské letiště dost. Touží i po západních

Karlovarskému letišti se letos daří. Přibylo cestujících i linek. Ty na Západ jsou zatím jen přáním.

Moskva, Petrohrad, Jekatěrinburg a nově Rostov na Donu. Z karlovarského letiště odlétá už čtvrtá pravidelná linka. Vedení letiště může být spokojené, od začátku roku do září letištěm prošlo o jednačtyřicet procent více cestujících než za stejné období v loňském roce. A vedení letiště i města věří, že v budoucnu cestujících i linek ještě přibude.
„Nová linka do Rostova potvrzuje, že má ruská klientela čím dal větší zájem cestovat do našeho regionu,“ říká náměstek hejtmana Petr Navrátil. Podle něj je létání z míst mimo hlavní centra Ruské federace příslibem budoucího rozvoje turistického ruchu a lázeňství.

Z Rostova do Varů

Mezi Karlovými Vary a Rostovem na Donu létají letadla pár týdnů pravidelně každý čtvrtek.
Provoz na lince má na starost společnost Czech Connects Airlines, která z Karlových Varů létá od března také do Jekatěrinburgu.
„Chceme nastartovat poptávku po cestách do Karlových Varů i z oblastí, odkud zatím přímé spojení neexistovalo,“ těší se Hubert Pikl, obchodní ředitel společnosti Czech Connects Airlines.
Jeho slova potvrzuje další pravidelná linka, která zahájí provoz v těchto dnech. Mezi Karlovy Vary a ruskou Samaru mají svá letadla Airbus A319 vysílat každou středu České aerolinie.

Také do Samary

„Snažíme se prosazovat na obrovském a perspektivním trhu,“ vysvětluje Jiří Marek, viceprezident pro obchod a marketing Českých aerolinií. Společnost už z Karlových Varů létá jednou za týden do Petrohradu a čtyřikrát do Moskvy.
Spojení s Jekatěrinburgem zajišťuje spolu s novou linkou do Rostova na Donu také společnost Czech Connects Airlines. Další z leteckých společností AeroSvit Ukrainian Airlines zajišťovala od letošního dubna provoz mezi Karlovými Vary a ukrajinským Kyjevem. Kvůli v současnosti menšímu počtu letadel ve své flotile linku dočasně pozastavila. „Snad se technické potíže brzy vyřeší,“ přeje si náměstek hejtmana Petr Navrátil.

Turisté z Východu

Zrekonstruované letiště využívají ke svým letům téměř výhradně turisté z Východu. Až na pár charterových letů do dovolenkových destinací, které se postupem času smrskly na jedinou - tureckou Antalyi.
Západočechům tedy letiště k jejich vlastní dopravě téměř neslouží. To by vedení města rádo změnilo. „Chceme město letecky napojit na západní Evropu,“ říká karlovarský primátor Petr Kulhánek.

Chtějí létat i na Západ

Lázním se nabízí Německo, kde jsou významná přestupní letiště pro celou Evropu. Frankfurt a Mnichov.
„Naším cílem je, aby se přes velká letiště lidé dostali přímo k nám,“ plánuje ředitel karlovarského letiště Václav Černý.
To se však zatím letišti nedaří. V červnu se mělo z lázeňského města létat do Vídně, jenže společnost Central Connect Airlines od svého záměru nakonec upustila. „Spočítali si, že i s finanční podporou kraje by pro ně byl letos provoz na lince nerentabilní,“ vysvětluje Navrátil. Linku měl přitom kraj dotovat částkou přes tři a půl milionu korun.
Kraj teď dál hledá možnost, jak karlovarské letiště napojit na některý z mezinárodních uzlů. Kromě rakouské Vídně to je německý Frankfurt nebo francouzská Paříž. Pravidelná linka měla létat do Beauvais nedaleko hlavního města Paříže, jenže i tento pokus ztroskotal. Z nízkonákladového letiště vzdáleného osmdesát kilometrů od Paříže se turisté dopravují do hlavního města pravidelnými autobusovými linkami. Spoj do Karlových Varů malým proudovým letadlem měla zajistit společnost Euro Touch.

Bez silnice to nepůjde?

Vedení města považuje za důležitý předpoklad rozvoje letiště stavbu nového napojení na budoucí rychlostní silnici.
„Jednou z podmínek dalšího rozvoje letiště je jeho kvalitní spojení právě na dálnici. Na této silnici očekáváme zvýšení počtu osobních i nákladních automobilů,“ vysvětloval před rokem náměstek hejtmana Petr Navrátil, proč do nové asfaltky začaly proudit miliony korun.
Letiště, které každým rokem odbavuje čím dál víc cestujících, je se silnicí z Karlových Varů na Prahu spojené silnicí třetí třídy.
A ta je podle krajských radních brzdou. „S ohledem na zástavbu v okolí ji nemůžeme rekonstruovat na odpovídající kategorii,“ vysvětlil loni Navrátil.

Ne všichni jsou pro

Podle zastupitele Jiřího Kotka, který proti záměru kraje vznesl loni námitku, oprava původní silnice stačila.
Nová asfaltka podle něj nové cestující nepřivede. „U lázní s pouhými padesáti tisíci obyvateli a kraje, nejchudšího v zemi, jde o bublinu, pro kterou nemůžu v podkladech dohledat podpůrné argumenty,“ uvedl Kotek.
Nové napojení letiště na dálnici do Prahy by v každém případě zasáhlo mnoho lidí, kteří se proti stavbě bouří.

Karlovarské letiště v číslech

V září prošlo Letištěm Karlovy Vary celkem 10 814 cestujících.
To znamená, že se tento měsíc stal z hlediska počtu cestujících nejsilnějším měsícem letošního roku.
Ve srovnání se stejným obdobím roku 2010 se počet cestujících zvýšil o 35 procent.
Nárůst počtu cestujících v září potvrzuje trend letošního roku - v období od ledna do září 2011 prošlo karlovarským letištěm celkem 73 739 cestujících, což je o jedenačtyřicet procent víc než za stejné období v loňském roce.
Zároveň to znamená, že již v tomto měsíci byl překonán celkový počet cestujících, kteří prošli Letištěm Karlovy Vary za celý loňský rok.
Září 2011 bylo rovněž rekordním v oblasti přepravy zboží a pošty.
Celkem bylo v září odbaveno 8 992 kilogramů zboží a 12 718 kilo pošty.
To je celkem 21 710 kilogramů.
Od března 2011, kdy Letiště Karlovy Vary zahájilo odbavování zboží, přepravilo 73 064 kilogramů zboží a 38719 kilogramů pošty.
Dohromady to je 11 1738 kilogramů nákladu.
Pro přepravu zboží z karlovarského letiště se využívá pouze volných kapacit na pravidelných linkových letech.