V Česku má letos vyrůst přes 100 tisíc metrů čtverečních obchodních ploch

V České republice je pro letošek naplánováno dokončení více než 100 000 čtverečních metrů nových ploch nákupních center. Více než polovina z nich se však nachází v čerstvě otevřeném Foru Nová Karolina v Ostravě. „Toto centrum je unikátním projektem a na dlouhou dobu zřejmě posledním svého rozsahu. Jeho rozloha je 58 tisíc čtverečních metrů,“ řekl Rostislav Veselý z Cushman & Wakefield (C&W), který byl exkluzívním partnerem při pronájmu obchodních ploch.

„O atraktivitě svědčí i zájem obchodníků o pronájem obchodních jednotek, když předpronájem dosáhl 99,6 procenta, a to je v dnešní době obrovský úspěch,“ dodal. U ostatních naplánovaných projektů zatím probíhá výstavba a není nám známo, že by některý developer rozhodl o pozastavení prací. „V příštích letech budou nová centra přibývat jen zřídka. Reálné je otevření jednoho až dvou center ročně v závislosti na tom, jak se je bude dařit předpronajmout. A nadále budou posilovat úspěšná regionální centra,“ míní Veselý.

Pro letošní rok je dále naplánováno rozšíření ostravského Avionu (otevřel 15. března), rozšíření Futura v Hradci Králové (květen), Breda & Weinstein v Opavě (listopad), rekonstrukce Galerie Moritz v Olomouci (koncem roku) a rozšíření Centra Zlín (na přelomu letošního a příštího roku). K největším nákupním centrům naplánovým na letošní rok v Evropě patří OZ Mall v Krasnodaru v Rusku (169 tisíc m2), Mall of Istanbul (135 tisíc m2) a Puerto Venecia v Zaragoze ve Španělsku (124 tisíc m2). V Evropě existovalo k 1. lednu letošního roku 140 milionů metrů čtverečních obchodních ploch. Česká republika se na tomto čísle podílí zhruba 2,1 miliony metrů. V přepočtu na populaci připadá v Evropě v průměru 247 metrů čtverečních v nákupních centrech na tisíc obyvatel. Česko je s 203 m2/1000 obyvatel pod tímto průměrem a není pravděpodobné, že by ho v nejbližších několika letech dosáhla.

Očekávané oživení ve výstavbě nákupních center v roce 2011 neproběhlo podle C&W kvůli zpoždění v řadě evropských zemí. Kdyby všechna nákupní centra otevřela dle plánu, jejich základna by se v loňském roce rozrostla o 6,8 milionu m2. Ve skutečnosti však otevřela nová centra “pouze” na ploše o velikosti 5,9 milionu metrů čtverečních, stejně jako v roce 2010. Do průzkumu bylo zařazeno 34 zemí. V 19 z nich proběhla menší výstavba než v roce 2010, téměř vůbec se nestavělo v ČR, Rakousku, na Slovensku, v Chorvatsku a Bulharsku. V letošním roce se v Evropě očekává dokončení 6,4 milionu metrů čtverečních nových ploch, v roce příštím 4,5 milionu metrů čtverečních.