Vědci zjistili, že červené víno chrání svaly

Vědci zjistili, že červené víno chrání svaly.

Vědci zjistili, že červené víno chrání svaly. Zdroj: Shutterstock.com

Červené víno, ilustrační foto
2
Fotogalerie

Resveratrol, přírodní antioxidant přítomný v řadě rostlin, má další, tentokrát prokázaný blahodárný účinek: prodlužuje schopnost svalů uchovat si sílu a objem. Tvrdí to výzkumníci z Harvardovy lékařské školy v USA ve studii zveřejněné v časopisu Frontiers in Physiology.

Výzkum financoval americký úřad NASA, který hledá možnosti, jak zachovat fyzické zdraví astronautů při dlouhém pobytu ve vesmíru či na Měsíci a Marsu.

Vedoucí týmu Marie Mortreuxová experimentovala s laboratorními potkany, které chovala v simulovaných podmínkách snížené gravitace jako na Marsu. „Po třech týdnech bylo na potkanech, kteří nedostávali dávky resveratrolu v potravě, patrné slábnutí. Například jejich lýtkový sval ztratil třetinu objemu,“ popisuje.

Kontrolní skupina potkanů vystavená běžné gravitaci a skupina požívající resveratrol však byly stále stejně silné. Vědci soudí, že učinili významný objev, který usnadní život astronautům nejen na ISS, ale i v budoucích vesmírných misích.

Nedostatečný výzkum

Resveratrol vyvolává četné spory – někteří lékaři jeho antioxidační, či dokonce léčivé účinky uznávají, jiní je popírají, protože nejsou podloženy dostatkem klinických studií. Také proto je tato látka v Česku považována pouze za doplněk stravy. Jedním z předpokládaných účinků resveratrolu je například schopnost blokovat androgenní receptory v buňkách, čímž zabraňuje šíření rakoviny prostaty, nebo schopnost bránit množení virů. Jako nový, prokázaný efekt teď přibyla ochrana svalové hmoty.

Resveratrol se vyskytuje v mnoha druzích zeleniny a ovoce. Nejznámější je však v peckách a slupkách plodů vinné révy. Proto je také ve velkém množství obsažen v červeném víně. Vyskytuje se také v arašídech, kakau, černém rybízu či borůvkách.