Komentář Michala Půra: Záchrana Smartwings si žádá politickou podporu

Boeing 737 MAX 8 v barvách Smartwings

Boeing 737 MAX 8 v barvách Smartwings Zdroj: Travel service

Boeing 737 MAX 8 v barvách Smartwings
Letadlo Smartwings na letišti v Ostravě.
Boeing 737 MAX 8 Smartwings
4 Fotogalerie

Snad ještě nikdy nebyl český národní letecký dopravce tak blízko bankrotu. Čínský akcionář odmítl skupině Smartwings navýšit kapitál, čímž ohrozil její chod. Na vině jsou v první řadě problémy letadel Boeing, což aerolinky výrazně pociťují. Možností na záchranu Smartwings ovšem není moc. A ta nejsnáže proveditelná si žádá politickou podporu. 

Část flotily Smartwings (dříve Travel Service) tvoří Boeing 737 MAX, který už několik měsíců nesmí do vzduchu. Podle mých zdrojů toto uzemnění stojí firmu každý den na ušlých tržbách a nejrůznějších výdajích zhruba devět milionů korun. To vše v době, kdy ještě nezačala turistická sezóna a podobnému „pálení“ hotovosti tak nelze v podstatě nijak čelit.

Pro kontext je potřeba si uvědomit, že letecký byznys je spojen s nízkými maržemi, které se pohybují kolem dvou až tří procent. Jakýkoliv výkyv tak představuje zásadní problém a bez dostatečné hotovosti jej lze ustát jen s obtížemi.

Problém s Boeingem přišel v nejméně vhodnou chvíli. Téměř poloviční podíl v aerolinkách drží China International Group Corporation. Ta do firmy vstoupila v rámci expanze čínské CEFC, která se ovšem v Česku dostala do potíží. Většinu jejích tuzemských investic se sice podařilo takzvaně vypořádat – aktiva převzala silná čínská skupina CITIC – stalo se tak ovšem se dvěma výjimkami. Jednou z nich jsou čínské investice v mediální skupině Médea a druhou je právě letecký dopravce Smartwings.

V praxi to znamená, že v Česku momentálně žádný zástupce China International Group Corporation není a komunikace s firmou je mimořádně obtížná. Dobře to bylo vidět už při nedávné valné hromadě společnosti Médea, kdy se Číňané ozvali skutečně na poslední chvíli.

Není tak překvapením, že se zbylým akcionářům nepodařilo získat souhlas k navýšení základního kapitálu. Číňanům dokonce může současná situace do značné míry vyhovovat, jak se shodují zdroje uvnitř firmy. Pokud by Smartwings skutečně padla, Číňané se mohou soudit s Boeingem, že se tak stalo jeho vinou. Má to ale dva háčky, z nichž jeden je fatální. Za prvé by takový spor trval velmi dlouho a byl by značně nákladný, za druhé by to znamenalo, že Číňané musí držet svůj podíl, aby se o něj mohli soudit. To ve výsledku dál blokuje pokusy o navýšení kapitálu a záchranu Smartwings znemožňuje.

Celý komentář Michala Půra si můžete přečíst na webu Info.cz>>>