Akcie, měny & názory Marka Dongrese: Technologičtí giganti na nejistém reklamním trhu

Doručovatel společnosti Amazon

Doručovatel společnosti Amazon Zdroj: Reuters

Společnost Apple přichází se čtvrtou tiskovou konferencí v tomto roce. Uvede další novinku.
google
Logo Facebooku na obrazovkách burzy Nasdaq
Na Amazonu se daly koupit neonacistické a rasistické předměty
Amazon koupí 1800 elektrických dodávek Mercedes.
6
Fotogalerie

Hospodaření technologických gigantů v čele s Googlem, Facebookem a Amazonem ve třetím čtvrtletí mělo potvrdit, zda jsou tyto firmy právem považovány za pandemické vítěze, a obhájit nedávný růst cen jejich akcií. Stalo se. Po slabším druhém čtvrtletí nyní výsledky překonaly konsenzuální odhady.

Google zveřejnil meziroční růst tržeb o 14 procent, Facebook o 22 procent a Amazon dokonce o 37 procent. Akcie k lepším než očekávaným výsledkům ale zaujaly spíše opatrný postoj, protože firmy ve svých výhledech naznačovaly značnou budoucí nejistotu.

Facebook očekává, že současný přechod do e-commerce v důsledku pandemie a s tím související růst on-line reklamy pro něj bude hlavním tématem v příštím roce. Důležitým faktorem ale bude ochota podniků investovat do reklamy, když jsou jejich současná úsporná opatření postavena z větší části právě na nižších marketingových výdajích. Facebook se spolu s Googlem bude už tak muset rozloučit s reklamními příjmy od cestovních kanceláří a jiných zasažených sektorů.

Zajímavější se jeví pohled na Amazon, jenž má oproti dvěma zmíněným odlišnou strukturu celkových a také reklamních příjmů. Výrazná část tržeb z reklamy je tvořena příjmy od jednotlivých prodejců. Tržby jsou také výrazně méně exponované například vůči příjmům od zmíněných cestovních kanceláří nebo restaurací a hotelů.

Dle databáze Statista by celosvětové útraty za digitální reklamu měly v letošním roce růst o tři procenta, což je v porovnání s růsty v předchozích letech kolem 15 procent značný propad. Očekává se ale, že na dvouciferné tempo růstu se trh s digitální reklamou vrátí již příšt rok.

Pakliže však druhá vlna koronaviru zasáhla podniky prodávající zejména zboží ve spojení s cestováním ještě výrazněji, Amazon na to byl v porovnání s Googlem nebo Facebookem nejméně citlivý. Proto si také mohl dovolit zveřejnit výhled na čtvrté čtvrtletí s tržbami mezi 112 miliardami až 121 miliardami dolarů, což by představovalo další meziroční růst mezi 28 až 38 procenty.

Autor je analytik České spořitelny