Komentář Petra Peška: Babišova rezavějící personální politika | E15.cz

Komentář Petra Peška: Babišova rezavějící personální politika

Komentář Petra Peška: Babišova rezavějící personální politika
Andrej Babiš
• 
ZDROJ: Reuters
Petr Pešek

Petr Pešek

Výměna odcházejícího ministra dopravy a odejité ministryně průmyslu a obchodu probíhá prakticky bez překvapení. Jen v druhém případě se ještě spekulovalo o více možných nástupcích a tipovalo se, zda rošády nebudou tři.

Změna se – taktéž dle předpokladů – nekoná ani v personální politice premiéra Andreje Babiše. Mediálně ostřelované členy vlády – někdy i s přispěním koncernových médií – nechá nějakou dobu dusit ve vlastní šťávě a zasáhne, až když to považuje za opravdu nutné. Jednak tím odvrátí pozornost od jiných, mediálně možná méně vděčných, ale reálně větších problémů. A jednak z toho ve finále vyjde jako ten, kdo věci vyřeší.

V zásadě se nemění ani loviště, kde premiér nové adepty hledá. Jeho hnutí sice nemá žádné závratné personálně-odborné zázemí, na druhou stranu i zde by šlo hledat. Ať už mezi 78 poslanci či více než třemi tisíci členy. Jenže ANO nefunguje jako normální strana, kde se mravenčí prací stoupá vzhůru a jen výjimečně se sahá při obsazování vysokých pozic mimo.

Babiš chce výměnou ministryně Novákové vylepšit image vlády, říká politolog Just

Vstup několika nepolitiků do politiky může působit jako osvěžení. Pokud se z toho ale udělá modus operandi, není to přirozené. Jde to navíc nejen proti smyslu politiky, ale i proti podstatě politického systému. A hlavně se ukazuje, že to nejen není nijak zázračné, jak se snaží Andrej Babiš tvrdit, ale že to až příliš často nefunguje.

Hledání nových person mimo politiku je také stále těžší. To se ukázalo při výměně v čele ministerstva dopravy, když premiér některé adepty podle zpráv z médií přemlouval už od loňska. Nakonec se domluvil s Vladimírem Kremlíkem, který má sice zkušenosti ze státní správy (od roku 2015 působí v ÚZSVM) a s dopravní problematikou zároveň, ale není žádnou výraznou politickou osobností. Ostatně nemá třeba ani profil na Wikipedii, byť to by ještě nebylo to hlavní. Kromě toho se mohou objevit otázky týkající se jeho dřívějšího působení na ministerstvu dopravy či na Úřadu vlády.

Havlíček bude ministrem průmyslu. Ťoka nahradí advokát Kremlík

Naopak výběr Karla Havlíčka do čela průmyslu a obchodu se víceméně očekával. To, že Andrej Babiš sáhl po šéfovi Asociace malých a středních podniků a živnostníků, má zároveň povzbudit dojem, že si nyní vzpomněl na tento stav drcený v uplynulých letech byrokracií a kontrolami všeho druhu. Pokud bychom tedy zapomněli na to, že i Havlíček podporoval zavedení EET.

Bude tedy po zatím poslední vládní rošádě už konečně líp? Premiér při oznamování dalších změn ve svém ani ne rok vládnoucím kabinetu vládě tvrdil, že „líp už je“. A i když realita je jiná, zatím se mu tento dojem daří šířit mezi stále velkým počtem voličů…

Peníze půjdou do jádra, nepochybuje kandidát na ministra Havlíček

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!