Z parketu Jana Vejmělka: Auta jedou, průmysl padá

V automobilce Škoda testují inteligentní rukavice

V automobilce Škoda testují inteligentní rukavice Zdroj: Skoda Auto

Designér Škoda Auto Jozef Kabaň
Předseda představenstva Škoda Auto Winfried Vahland představil v Ženevě nový vůz Škoda Citigo v pětidveřové verzi.
Člen představenstva Škoda Auto za technický vývoj Frank Welsch představil na 84. mezinárodním autosalonu v Ženevě ve světové premiéře nový vůz Škoda Octavia Combi Scout.
Společnost Škoda Auto představila na 84. mezinárodním autosalonu v Ženevě ve světové premiéře novinku Škoda Octavia Scout. Vpravo je člen představenstva za oblast technického vývoje Frank Welsch, vlevo šéf komunikace společnosti Škoda Auto Peik von Bestenbostel.
Škoda Auto
23
Fotogalerie

Sdružení automobilového průmyslu včera vydalo statistiky české produkce aut za prvních devět měsíců letošního roku. Ve srovnání s loňskými prvními třemi kvartály bylo vyrobeno o 7,2 procenta vozidel více.

 

Celkové číslo přesáhlo milion a zastavilo se na 1 002 603 vozech. Na celkovém výsledku se jednoznačně podepisuje výroba osobních automobilů. Jejich celkový letošní vyrobený počet v září dosáhl 997 376 vozů.

Milionová úroveň tak padla hned v prvních říjnových dnech a dnes je již letos vyrobených osobních aut více než milion. Tahounem zůstává Škoda Auto, růst produkce ale zaznamenává i kolínská TPCA a nošovická Hyundai. Poptávka po českých autech je patrná především u našich západních sousedů, pomáhají ale i solidní prodeje v Česku.

Obojí je důsledkem spotřebitelského optimismu vycházejícího ze zlepšující se situace na trzích práce – zvyšuje se zaměstnanost, rostou mzdy. Vzhledem k významu automobilového sektoru v české ekonomice bude letos tento sektor hlavním tahounem ekonomiky. A to nejenom z pohledu tvorby hrubé přidané hodnoty.

Sektor je zároveň významným investorem a zaměstnavatelem. Úspěch tohoto odvětví ale zároveň zastiňuje to, že jsou i odvětví, kde letošní výkonnost nijak excelentní není. Jedná se především o ta, která doplácejí na letošní výpadky velkých infrastrukturních investic financovaných z veřejných peněz, a tím je hlavně stavebnictví.

Autor je hlavním ekonomem Komerční banky