Sdružení automobilového průmyslu včera vydalo statistiky české produkce aut za prvních devět měsíců letošního roku. Ve srovnání s loňskými prvními třemi kvartály bylo vyrobeno o 7,2 procenta vozidel více.
Celkové číslo přesáhlo milion a zastavilo se na 1 002 603 vozech. Na celkovém výsledku se jednoznačně podepisuje výroba osobních automobilů. Jejich celkový letošní vyrobený počet v září dosáhl 997 376 vozů.
Milionová úroveň tak padla hned v prvních říjnových dnech a dnes je již letos vyrobených osobních aut více než milion. Tahounem zůstává Škoda Auto, růst produkce ale zaznamenává i kolínská TPCA a nošovická Hyundai. Poptávka po českých autech je patrná především u našich západních sousedů, pomáhají ale i solidní prodeje v Česku.
Obojí je důsledkem spotřebitelského optimismu vycházejícího ze zlepšující se situace na trzích práce – zvyšuje se zaměstnanost, rostou mzdy. Vzhledem k významu automobilového sektoru v české ekonomice bude letos tento sektor hlavním tahounem ekonomiky. A to nejenom z pohledu tvorby hrubé přidané hodnoty.
Sektor je zároveň významným investorem a zaměstnavatelem. Úspěch tohoto odvětví ale zároveň zastiňuje to, že jsou i odvětví, kde letošní výkonnost nijak excelentní není. Jedná se především o ta, která doplácejí na letošní výpadky velkých infrastrukturních investic financovaných z veřejných peněz, a tím je hlavně stavebnictví.
Autor je hlavním ekonomem Komerční banky