Bojuje proti webům šířícím falešné zprávy, ještě větší problém ale vidí šéf společnosti Semantic Visions František Vrábel ve Facebooku. Provozovatelé sociální sítě prý lžou o tom, že budou obsah lépe kontrolovat a celkově se chovat odpovědněji. Vrábel to řekl ve videorozhovoru v pořadu Prostor X.
Vrábel tvrdí, že jeho firma Semantic Visions má jasné důkazy a argumenty pro označení některých webů jako dezinformačních. Zmiňuje třeba Pravý prostor nebo Vlastenecké noviny. Napojení na Rusko a jeho narativy, namířené v poslední době hlavně proti Evropské unii, je podle něj lehce prokazatelné. K iniciativě už se připojila Česká spořitelna nebo T-Mobile.
Vrábelovi jde o to, zkomplikovat dezinformačním webům život. Říká, že mají právo informace publikovat, ale ne je šířit. Nejde podle něj o nastavování jediné pravdy a cenzuru obsahu, maximálně o cenzuru reklamy. Firmy přitom často nevědí, že se jejich reklamy na těchto webech zobrazují. Musí se o to samy víc zajímat. Roli hraje taky Seznam a Google, americká firma se ale k nějakým opatřením zatím podle Vrábela nemá, i když její české vedení jeho snahy podporuje.
Daleko větší problém je ale Facebook, přiznává Vrábel. Firma prý lže o tom, že chce víc obsah kontrolovat a chovat se zodpovědněji. Ve skutečnosti jí jde o miliardové zisky, které jsou založené i na rozdělení a rozpadu společnosti. Manipuluje lidmi, okrádá je a zneužívá k tomu neurovědu a ve výsledku ohrožuje naši demokracii. S tím je potřeba podle Vrábela něco udělat. Zmiňuje rozdělení Facebooku a regulaci jeho algoritmů, kterými určuje, co se nám zobrazí.
Jak by mohla regulace Facebooku vypadávat a je skutečně takové zlo? Jak přesně nás ovlivňuje a proč nám to nevadí? Kudy v Česku proudí dezinformace a jaké argumenty má František Vrábel pro označení některých webů za dezinformační? Povede se mu přesvědčit firmy, aby z nich reklamy stáhly? A zvolí nám příštího prezidenta Rusko?