Wendy's příští rok v Česku otevřeme. S rozvozem počkáme na správný čas, říká šéf fastfoodu

Michael Clarke je ředitelem Wendy's pro Evropu.

Michael Clarke je ředitelem Wendy's pro Evropu. Zdroj: Wendy's

Karolína Blažková

Světově třetí největší hamburgerový řetězec Wendy's oznámil expanzi na evropský trh. V Česku teď hledá provozovatele poboček na bázi franšízy. Kdy přesně první tuzemská restaurace s hranatými burgery otevře, ale zatím ředitel Wendy's pro Evropu Michael Clarke neví. „Chceme pobočky otevírat tam, kde lidé žijí, užívají si a pracují,“ říká v rozhovoru pro e15 s tím, že nebude primárně cílit na Prahu, ale i na menší města.

Zhruba před měsícem řetězec Wendy's oznámil vstup na český trh. Nyní hledá franšízanty. Od podpisu smlouvy s konkrétním provozovatelem do otevření pobočky to může být klidně 12 až 18 měsíců. Jste blízko k nějaké konkrétní dohodě? Stihnete otevřít příští rok? 

V tuto chvíli ještě nemáme vybraného žádného konkrétního franšízanta. Naším cílem je uzavřít smlouvu do konce letošního roku, abychom v roce 2025 otevřeli.

Proč je tak náročné ideálního franšízanta najít? Co vše musí splňovat? 

Hledáme někoho, kdo dobře zná trh a má ideálně zkušenosti s restauracemi nebo pohostinstvím. Důležité pro nás také je, aby už měl vybudovanou infrastrukturu a dokázal podnikání rychle rozvíjet. Díváme se proto, jaké má za sebou úspěchy anebo zda nás přesvědčí o tom, že jich v oblasti restaurací s rychlým občerstvením dokáže dosáhnout. 

V několika vašich předchozích vyjádřeních zaznělo, že plánujete otevřít stovky poboček. Například další fastfood Popeyes, který přišel na trh loni v listopadu, zatím otevřel dvě pražské pobočky a čeká se na třetí brněnskou. Není to tedy příliš ambiciózní? O jakém časovém horizontu se bavíme? 

Věříme, že potenciál otevřít stovky restaurací tu je. Časový rámec závisí hodně na franšízantovi, kterého vybereme. Proto si dáváme na čas, chceme někoho, kdo dokáže podnikání rozvíjet co nejrychleji. Právě to totiž nakonec ovlivní, kam a jak rychle se naše restaurace dostanou. Už teď navíc víme, že kategorie hamburgerů v segmentu rychlého občerstvení v Česku vzrostla v posledním roce o 11 procent a že by v příštích pěti letech měly vzrůst prodeje samotných burgerů o 48 procent. Myslím, že teď máme skvělou příležitost stát se lídrem na trhu.

Michael Clarke

Michael Clarke nastoupil do řetězce s hranatými hamburgery v roce 2020, kdy se Wendy's rozhodlo vrátit na trh ve Velké Británii. Nastoupil sem z další sítě restaurací s rychlým občerstvením, pizzerie Pizza Hut. Ve Wendy's je ředitelem pro expanzi do Evropy. 

Kromě Česka oznámila společnost Wendy’s rozvoj franšízy také v Irsku a Rumunsku. Právě zahraniční trhy jsou pro rozšíření řetězce zásadní, měly by tvořit až 70 procent expanze. V dalších deseti letech počítá firma se vznikem stovky poboček po celé Evropě, restaurace by chtěla mít například také v Polsku, Španělsku, Portugalsku nebo Francii. 

Čeští zákazníci vaše produkty zatím tolik neznají, ochutnat je v Evropě mohli jen ve Velké Británii. Budou hrát proto ze začátku významnou roli turisté a budete tomu přizpůsobovat vaši strategii při výběru míst pro pobočky? 

Chceme pobočky otevírat tam, kde lidé žijí, užívají si a pracují. Co se týká turistů, tak jednu takovou restauraci máme například v londýnském Camdenu, té se opravdu daří díky tomu, že je jde o turisty vyhledávanou lokalitu. Ale jinak je většina našich restaurací ve Spojeném království mimo Londýn, jsme tedy zvyklí cílit hlavně na místní obyvatele. Pokud se ptáte, zda chceme otevřít restauraci v Praze, tak rozhodně ano. A v takovém případě by určitě část našich zákazníků byli lidé ze zahraničí. Věříme ale, že můžeme uspět na různých místech, dokážeme pracovat s různými typy provozoven. Jsme připraveni i na obchodní centra a další lokality.    

Pravděpodobně nejznámější fastfood s hamburgery na tuzemském trhu McDonald's zaznamenal ve srovnání s předchozím čtvrtletím globální pokles tržeb. Na vině je pravděpodobně inflace a s ní související růst cen produktů, lidé více jedí doma. Je tedy v tomto segmentu opravdu ideální čas na expanzi? 

Věříme, že ano. V celosvětovém měřítku procházíme velmi zajímavým obdobím, kdy se potýkáme s inflací a rostoucími náklady. Myslím si však, že jsme dobře připraveni se s tím vypořádat. Ve Spojeném království jsme všechny tyto změny zvládli dobře. Do konce roku tam budeme mít téměř 50 restaurací, zatímco před třemi lety jsme měli pouze jednu. Tyto zkušenosti s budováním značky nám pomohou i na českém trhu.

Jak bude vypadat lokální nabídka? 

Můžu zaručit nabídku našich ikonických produktů, jako jsou čtvercové burgery, hranolky a mléčné shaky Frosty. Současně ale spolupracujeme s regionálními týmy a franšízanty, abychom zjistili, zda je potřeba menu nějak inovovat a přizpůsobovat lokálním potřebám. V našem centru v Columbusu v americkém státě Ohio máme skvělý kulinářský tým, který je nadšený z toho, že může spolupracovat s místními pobočkami a vytvářet menu, které bude vyhovovat specifikům dané země.  

Je ve hře i nějaká spolupráce s platformami, které zajišťují rozvoz jídla z restaurací k zákazníkům domů? 

Ze začátku se chceme zaměřit na zákazníky přímo v restauracích. Ať už přijdou pro jídlo osobně, nebo si ho vezmou s sebou. Samozřejmě sledujeme, jaké možnosti rozvážkových služeb na trhu jsou. Pokud zajistíme správný chod restaurací a dokážeme správně obsloužit naše zákazníky, začneme se zabývat i tím, jak dostat jídlo k nim domů. S rozvozem počítáme na všech trzích, ale až ve správný čas. 

Jaké můžeme v Česku čekat ceny? 

Je pro nás zásadní, abychom mohli soutěžit. Záleží však také na tom, kde restaurace otevřeme a jaké náklady se budou k dané pobočce vázat. Naším cílem je poskytovat kvalitní jídlo za přijatelné ceny. 

Koncem letošního února se objevila zpráva, že Wendy's zvažuje zavedení dynamického oceňování produktů. Jde o situaci, kdy se ceny produktů mění podle aktuálního zájmu zákazníků. Nesetkalo se to ale úplně s pozitivní odezvou veřejnosti. Můžeme něco podobného čekat na českém trhu? 

Nikdy jsme se k takové cenové politice neuchýlili a na žádném z našich trhů to neplánujeme. Spíše jsme chtěli zdůraznit naši schopnost využívat digitální technologie ve prospěch našich zákazníků. Představte si, že je horký den – technologie nám umožní využít naše digitální menuboardy k cílené reklamě na naše chlazené výrobky, jako je například Frosty. Rozhodně to ale neznamená, že se v tu chvíli zvýší cena tohoto výrobku, protože je po něm větší poptávka. Takto s cenami pracovat nebudeme. Zůstanou stejné, lišit se budou maximálně podle umístění pobočky.

VIDEO: Vyrůstá generace obézních dětí. Pusťte si rozhovor s odborníkem na výživu Miloslavem Šindelářem ve FLOW. 

Video placeholder
Rozhovor s Miloslavem Šindelářem pro FLOW balance • e15