Z Penty je kvůli nové trase metra předvolební terč, říká manažer skupiny David Musil

Společný podnik na výkup pozemků pro metro D vznikl transparentně, tvrdí ředitel bytových a hotelových projektů skupiny Penta David Musil.

Společný podnik na výkup pozemků pro metro D vznikl transparentně, tvrdí ředitel bytových a hotelových projektů skupiny Penta David Musil. Zdroj: Penta

Náměstí míru Metro D
Vizualizace stanice metra D Nemocnice Krč
Vizaualizace podchodu u metra stanice D Nemocnice Krč
Podchod u stanice Nemocnice Krč
Vizualizace stanice metra D Písnice
12
Fotogalerie

Výstavba kolem stanic plánovaného metra D představuje jednu z největších developerských příležitostí v Praze. Současně se však ze společné firmy Dopravního podniku hlavního města Prahy a skupiny Penta stalo horké politické téma. Neprávem, tvrdí šéf rezidenční výstavby Penty David Musil.

Návrh zákona o liniových stavbách má umožnit jednodušší výkupy pozemků včetně těch pro metro D. Neztratila by tím společná firma s dopravním podnikem smysl?

Společný podnik s DPP se připravuje už přes rok. Výhodou pro město navíc je, že se díky společné firmě bude moci podílet na budoucí výstavbě kolem stanic metra. Návrh zákona o liniových stavbách navíc zdaleka není na konci schvalovacího procesu.

Přestože nad ním panuje velká shoda, je otázka, kdy vejde v platnost. Máme s městem společné zájmy. Urychlit výstavbu metra a maximalizovat zisk. Je to jako v manželství, musíme se dohodnout a vzájemně se respektovat.

Objevuje se kritika, že vznik společné firmy Penty s DPP nebyl transparentní. Co na to říkáte?

Soutěž se připravovala pod dohledem poradenské společnosti Deloitte. Soutěžili všichni, všichni měli stejné zadání a my jsme jen dali nejlepší nabídku. Ze společného podniku se stalo větší politikum, než ve skutečnosti je. A politiku komentovat nechci. Politici si nás jednoduše zvolili jako terč, do něhož je možné se před volbami trefovat. Je pochopitelné, že se o věci vede diskuse a že jsou i odpůrci. Horší ale je, když někdo neříká pravdu.

Díky čemu jste vyhráli tendr?

Dali jsme velmi agresivní cenu, naše nabídka obsahuje velké riziko.

Proč jste se tedy do toho pustili?

Věříme, že někdy v budoucnu se nám okolo stanic metra podaří postavit něco zajímavého. A teprve tehdy se nám vrátí investice do společné firmy s dopravním podnikem. Je to spekulace na budoucnost.

Nebude to ale tak, že hlavní zisky ze společného podniku bude inkasovat Penta?

To není pravda. Pokud se Praha rozhodne, že bude do budoucího developmentu investovat s námi a nebude se bát do něj vložit kapitál, získá 49 procent zisku. Někdo z města však musí mít odvahu říct, že se tu městu otevírá skvělá příležitost být developerem kolem metra a vydělat na tom třeba jednu miliardu. Ale samozřejmě to obsahuje podnikatelské riziko jako u jakéhokoliv jiného podobného projektu.

Kdo tedy vlastně bude stavět okolo stanic metra?

V prvním kroku bude společný podnik vykupovat všechny pozemky nebo k nim alespoň bude zajišťovat práva. Druhý krok znamená zahrnuje získání stavebního povolení. Třetí krok obsahuje výstavbu metra. Ve čtvrtém kroku se pak zahrabe metro a současně s tím se okolo stanic začne stavět. Developerem může být společná firma s dopravním podnikem. Nebo tento společný podnik může pozemky okolo metra prodat jiným investorům.

To byste se těchto lukrativních parcel jen tak vzdali?

Penta má na tyto pozemky předkupní právo, a to za tržních podmínek. Koupili bychom je od společného podniku s DPP.  

Budete mít něco z těch čtyřiceti miliard, které bude stát metro D?

Ne. Společný podnik skutečně řeší jen vestibuly. Tedy to, co je nad zemí. Podzemní část bude řešit přímo dopravní podnik. Investiční náklady společného podniku budou maximálně 6,5 miliardy korun. Devadesát procent této částky přitom poskytnou banky.

Co všechno kolem budoucích stanic metra bude možné postavit?

Určitě bychom se měli poučit z toho, aby metro zase jako v Letňanech neskončilo v polích. Ohromný potenciál bude například kolem stanice Písnice. Pokud dojde ke změně územního plánu, tak na pozemcích kolem všech stanic bude možné velmi hrubým odhadem postavit 400 až 500 tisíc metrů čtverečních ploch. Bude to opravdu velký development na mnoho let.