Další spor v pražské radě. Trojkoalice chce zaříznout společný podnik k metru D

Stanice metra Nemocnice Krč. Jedná se o starší vizualizaci, o konečné podobě stanice se stále jedná.

Stanice metra Nemocnice Krč. Jedná se o starší vizualizaci, o konečné podobě stanice se stále jedná. Zdroj: Metroprojekt/DPP

Stanice metra Nové Dvory. Jedná se o starší vizualizaci, o konečné podobě stanice se stále jedná.
Stanice metra Olbrachtova. Jedná se o starší vizualizaci, o konečné podobě stanice se stále jedná.
Náměstí míru Metro D. Jedná se o starší vizualizaci, o konečné podobě stanice se stále jedná.
Libuš Metro D. Jedná se o starší vizualizaci, o konečné podobě stanice se stále jedná.
Vizualizace nové stanice metro D. Jedná se o starší vizualizaci, o konečné podobě stanice se stále jedná.
6
Fotogalerie

Pražští radní mají v úterý schvalovat společný podnik Dopravního podniku (DPP) a Penty k výkupu pozemků pro stanice metra D. Radní z Trojkoalice chtějí projekt zastavit.

Radní v hlavním městě si zpestřili prázdniny, když zařadili na úterní jednání schvalování společného podniku DPP s developerem Penta. Bod zařadil na jednání náměstek primátorky a poslanec Petr Dolínek (ČSSD), a to za souhlasu Adriany Krnáčové (ANO). Zásadně proti se však postavil třetí zástupce Rady – Trojkoalice (KDU-ČSL, SZ a STAN). Ta kritizuje, že radní zařadili bod na projednávání na poslední chvíli a na rozpravu vyčlenili jen pět minut. Její délka ovšem hlavním předmětem kritiky není.

„Je třeba okamžitě zastavit přípravu společného podniku,“ uvedli zástupci zelených s tím, že na jednání navrhnou ukončení projektu. Důvodem je zákon o liniových stavbách, který úspěšně prošel sněmovnou a nyní čeká na rozhodnutí Senátu.

„Zákon výrazně zrychlí výkup pozemků pro nové stanice metra. A to i bez účasti soukromých subjektů,“ uvedla radní pro územní rozvoj Petra Kolínská (SZ/Trojkoalice). Zástupci ANO a ČSSD mají v Radě většinu a mohou hladce podnik schválit.

Dolínek dříve uvedl, že zákon podle něj přípravy stavby metra D zřejmě neovlivní. „Aplikaci toho zákona na metro D nechám posoudit právníky. Obávám se, že na stávající jednání o výkupu pozemků nebude mít nový zákon vliv,“ řekl před prázdninami Dolínek. Na dotazy redakce, jak právní analýza dopadla, však neodpověděl.

Samotná Penta nepovažuje zákon za hlavní překážku přípravy společného podniku. „Zdaleka není na konci schvalovacího procesu, a přestože nad ním panuje velká shoda, je otázka, kdy vejde v platnost,“ uvedl šéf rezidenční výstavby Penty David Musil, podle kterého se celý projekt zpolitizoval.

Trojkoalice upozorňuje na rizika spojená se společným podnikem, kde by měla mít Penta 51procentní většinu. Samotná výstavba metra D z Pankráce do Písnice má vyjít zhruba na 40 miliard korun, společný podnik by měl operovat 6,5 miliardami korun. Radní za Trojkoalici mají obavy o ekonomickou výnosnost projektu, transparentnost a právní zabezpečenost. "Nelze připustit, aby z tohoto projektu vznikl problém, jako byl Opencard," uvedli zástupci Trojkoalice.

Primátorka Adriana Krnáčová to označila za předvolební kampaň. „Město samozřejmě bude mít své prostředky dostatečně chráněny a jediným cílem společného podniku je to, aby se na stavbu metra D nečekalo dalších 10 či 15 let,“ uvedla.