Dvaapadesátiletý Francisco José Garzón byl původně zadržen jen pro podezření z nedbalosti. Při havárii, během níž přišlo o život nejméně 78 lidí, byl zraněn, ale rozsah jeho zranění úřady nesdělily. Podle nepotvrzených zpráv má poraněná žebra a hlavu.
Strojvedoucí odmítá vypovídat, jeho čtvrteční výslech byl údajně ze zdravotních důvodů odložen na neděli. Podle španělských zákonů musí dostat vyšetřující soudce záznam policejního výslechu nejpozději 72 hodin po zatčení, v daném případě tedy právě v neděli. Soudce pak rozhodne, zda strojvedoucího oficiálně obviní, zda ho propustí na kauci nebo obvinění zbaví. Bude-li obviněn, může být stanoveno datum procesu.
Zakrvácený Francisco José Garzón bezprostředně po nehodě:Strojvedoucí Francisco Garzón po nehodě|
Policisté stále nemají jasno o příčinách katastrofy, k níž došlo v nebezpečné zatáčce nedaleko santiagského nádraží. Garzón údajně již dříve přiznal, že vlak výrazně překročil povolenou rychlost. Tento fakt podle médií potvrzují i první údaje získané z palubních záznamníků.
Při středeční nehodě, která je nejhorším železničním neštěstím ve Španělsku za posledních 40 let, zahynulo 78 lidí a dalších zhruba 140 bylo zraněno. Vlak státní železniční společnosti Renfe vezl na trase z Madridu do města Ferrol na severozápadě země celkem 218 pasažérů. Souprava měla 13 vagonů, z toho čtyři se převrátily na střechu.