Tragédie ve Španělsku: Strojvedoucí byl celoživotní ajznboňák

Strojvedoucí Francisco Garzón po nehodě

Strojvedoucí Francisco Garzón po nehodě Zdroj: ctk/AP

Železniční neštěstí u španělského města Santiago de Compostela.
Železniční neštěstí u španělského města Santiago de Compostela.
Železniční neštěstí u španělského města Santiago de Compostela.
Železniční neštěstí u španělského města Santiago de Compostela.
Ošetřování pasažérů po železničním neštěstí u španělského města Santiago de Compostela.
10
Fotogalerie
Francisco Garzón, strojvedoucí vlaku, který ve středu vykolejil při nejhorší španělské železniční katastrofě posledních desetiletí, vyrostl mezi vlaky v rodině železničáře a celý život strávil prací u dráhy. Garzón neštěstí u španělského Santiaga de Compostela přežil. Z vlaku vylezl se silným krvácením z rány na hlavě, byl v šoku a ulevil si drsným výrazem.

Španělská policie jej v pátek formálně zadržela a obviní ho z nedbalosti při řízení. Strojvedoucí zatím leží v nemocnici, kde ho hlídá policie. V pátek večer odmítl odpovídat na otázky vyšetřovatelů. Přitom právě výslech Garzóna měl vyšetřování výrazně posunout.

Vyšetřovatelé již také začali zkoumat obsah černých skříněk, které by měly odhalit, co se dělo těsně před nehodou.

Strojvedoucí se narodil jako syn železničního dělníka a vyrůstal v malém galicijském městě známém jako kolébka železničního průmyslu této oblasti. Žil v bytovkách postavených pro zaměstnance dráhy a chodil do školy provozované státní železniční firmou Renfe.

V jeho rodném městě Monforte de Lemos lidé říkají, že dvaapadesátiletý muž, který pracoval pro Renfe tři desetiletí a z toho deset let jako strojvedoucí, je známý coby rozumný a spolehlivý člověk. Nyní se ptají, proč vysoce kvalifikovaný strojvedoucí zkoušel projet ostrou zatáčku dvojnásobnou rychlostí, než jaká je tu povolená.

Odpověď na tuto otázku je stále neznáma, nicméně hodně naznačuje jeho profil na sociální síti Facebook, který je ale od pátečního poledne nedostupný. V minulosti na něm Garzón zveřejňoval příspěvky, v nichž se holedbal, že řídí vlaky ve vysoké rychlosti – ovšem tvrdil, že vždy v rámci legálního limitu.

V jednom příspěvku vystavil fotografii tachometru vlaku s rychlostí ukazující 200 kilometrů v hodině. Podobné chvástání je ale mezi strojvedoucími běžné a uvedená rychlost byla pro typ vlaku, který řídil, normální.

V Monforte de Lemos, průmyslovém městečku s 20 tisíci obyvateli, kde se železniční průmysl datuje do 19. století, mluví obyvatelé v těchto dnech hlavně o Garzónovi, který je rozvedený a bezdětný.

Nehoda si kromě 78 mrtvých vyžádala i téměř dvě stovky zraněných
Čtyřiadevadesát z nich je stále v nemocnicích, z toho 30 v kritickém stavu. Šest obětí ještě nebylo identifikováno. Mezi mrtvými je jeden Američan a jeden Ital, cizinci byli i mezi zraněnými. Češi mezi oběťmi nejsou. Vedení společnosti Renfe uvedlo, že havarovaná souprava před cestou prošla standardní technickou prohlídkou. Vlak vyrobený v letech 2007 až 2009 byl v roce 2012 přestavěn na dieselový pohon a na trati mohl jet až dvousetkilometrovou rychlostí.

Říkají, že pro Renfe začal pracovat v hodně mladém věku a nejprve doplňoval do vlaků palivo. Trvale žil v galicijském městě La Coruña se svou ovdovělou matkou, která přišla o druhého syna, jeho bratra, při autonehodě. Nechával si ale svůj byt v Monforte a často tu navštěvoval přítele.

„Je moc milý, dobrý přítel,“ řekla majitelka místního novinového stánku Concepción Rodríguezová, která se s Garzónem viděla den před nehodou.