Ani pandemie koronaviru nezastavila růst hodnoty nejcennějších značek světa. V každoročně zveřejňovaném žebříčku BrandZ, který dává dohromady skupina WPP a výzkumná agentura Kantar, se na prvním místě dál drží Amazon. Kupec by za tuto značku musel dát 416 miliard dolarů, v přepočtu přes devět bilionů korun.
Hodnota Amazonu meziročně vzrostla téměř o třetinu. Podobně výrazně si polepšil i Microsoft, který obsadil třetí místo. Stříbrná pozice patří Applu. Mezi deseti nejcennějšími značkami si meziročně pohoršily jen dvě – McDonald’s a kontroverzemi zmítaný Facebook. Odlišnými barevnými odstíny to znázorňuje infografika níže.
Na druhé straně Instagram, který má stejného vlastníka jako největší sociální síť světa, patří k největším skokanům v žebříčku. Hodnota této značky se zvýšila téměř o polovinu.
Ekonom CzechFund Lukáš Kovanda upozornil, že v první padesátce pořadí klesá počet zastoupených evropských firem.
„V roce 2008 bylo šestnáct evropských značek v první padesátce, aktuálně jich je jen sedm,“ připomíná Kovanda. Německé SAP, Deutsche Telekom a italskou módní ikonu Gucci letos v první padesátce doplňují ještě francouzská jména a ikony luxusu Louis Vuitton, Chanel, Hermès a L’Oréal.
„Ubylo však těch značek ze starého kontinentu, které lze označit v širším slova smyslu za technologické, neboť z první padesátky vypadla britská telekomunikační společnost Vodafone. Z evropských technologických firem tak v první padesátce přežívají už jen dvě: německé SAP a Deutsche Telekom,“ upřesnil Kovanda s tím, že právě technologické firmy táhnou ekonomický růst.