Závislost na levných Středoevropanech děsí německý průmysl, píší FT

Továrna Audi v maďarském Györu

Továrna Audi v maďarském Györu Zdroj: Audi

Moderní továrna koncernu Volkswagen
Továrna Audi v maďarském Györu
Továrna Audi v maďarském Györu
Továrna Audi v maďarském Györu
Továrna Audi v maďarském Györu
9
Fotogalerie

Úspěch stávky za vyšší mzdy v maďarském závodě Audi podtrhl závislost německého automobilového průmyslu na pracovní síle ze střední Evropy, píše deník Financial Times (FT). Automobilka Audi stále vyhodnocuje, na kolik ji ve středu ukončené několikatýdenní přerušení výroby ze strany členů odborů přišlo. A maďarský protest vyvolal vrásky i na čele ostatních kapitánů německého průmyslu, kteří se na levnou a poměrně kvalifikovanou pracovní sílu v blízkých zemích střední Evropy dosud samozřejmě spoléhali.

Na 13 tisíc zaměstnanců továrny dceřiné firmy německého Volkswagenu v Györu si vymohlo 18procentní navýšení mezd a odbory organizovaná stávka narušila i výrobu doma v Německu. Úspěšná stávka v zemi, kde odbory hrají jen zanedbatelnou roli, by podle pozorovatelů mohla povzbudit i pracovníky z jiných sektorů. Generální stávku již ohlásily na 14. března odbory, které zastupují zaměstnance maďarské veřejné sféry.

„Fakt, že (členové odborů) měli se svými požadavky úspěch a dostali téměř všechno, co chtěli, ukazuje, jak jsou německé automobilky závislé na svých dodavatelských řetězcích ve střední a východní Evropě,“ řekl listu Milan Nič z Německé společnosti pro zahraniční politiku.

Situace německých výrobců aut přitom není jednoduchá. Potýkají se s tlakem politiky a veřejnosti na odklon od výroby zaměřené na naftou poháněné vozy směrem k elektromobilům. Diesely čelí v Evropě rostoucím výtkám za jejich roli ve znečišťování ovzduší.

Závislost německých výrobců a pracovníků ze střední Evropy je přitom vzájemná, pokračuje list. Továrna Audi v Maďarsku se na vývozu této země podílí devíti procenty a odpovídá za přibližně 1,4 procenta maďarského hrubého domácího produktu (HDP). Maďarská ekonomika se v současnosti bez zahraničních automobilek neobejde. V roce 2017 vytvořily asi 30 procent maďarské průmyslové výroby.

Ale v Maďarsku podobně jako v Polsku, na Slovensku nebo v České republice ubývá pracovní síla. Ve třetím čtvrtletí loňského roku se podle Eurostatu mzdy v průmyslu a stavebnictví meziročně zvýšily v Maďarsku o devět procent a v České republice a na Slovensku stouply o sedm procent. A stávka v Audi ukazuje, že budou muset jít nahoru dál, píše FT.

O nespravedlivé rozdíly ve mzdách v rámci regionu se opírala i argumentace maďarských odborů. Ty uváděly, že zaměstnanci továren Audi a dalších dceřiných firem Volkswagenu vydělávají v Polsku o 39 procent více, v České republice o 25 procent a na Slovensku o 28 procent více.