Autobusy pro ČD zajistí společnost Veolia

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: veolia-transport.cz

České dráhy se po dlouhém váhání definitivně rozhodly pro mix vlakové a autobusové dopravy. Příští čtyři roky budou takzvané ČD Busy svážet cestující k vlakům na trase Hranice na Moravě – Nový Jičín – Příbor – Frýdek-Místek.

Stejnou autobusovou linku dráhy v minulých měsících testovaly v pilotním provozu. „Provoz pilotní linky hodnotíme pozitivně, plní účel, pro který byla linka zavedena, tedy návoz cestujících na vlaky ve směru Olomouc–Pardubice–Praha,“ uvedl mluvčí drah Radek Joklík. Podle něj zatím drážní autobusy využívá zhruba 10 tisíc lidí měsíčně.

Dráhy proto uzavřely dlouhodobou smlouvu se společností Veolia Transport Morava, která uspěla v tendru. Za necelé čtyři roky jí zaplatí 50 milionů korun. Stejná firma jezdila v pilotním provozu. Ten měl skončit už v prosinci, dráhy si ale na jeho vyhodnocení daly čas až do jara.

A nemá zůstat pouze u jediné autobusové linky. Další by se měly objevit v příštích měsících a letech. Zájem drážních plánovačů se soustředí hlavně na Moravskoslezský kraj. „Zatím přemýšlíme o dalších pěti místech, odkud by se dali svážet cestující. Vše je ve stadiu přípravy,“ doplnil Joklík.

Na první lince platí běžný tarif Českých drah. Železniční dopravce přemýšlí i o jiných ekonomických modelech, než je pouhý pronájem autobusů, podrobnosti ale tají. V minulosti se dráhy například pokoušely proniknout pod dotační deštník krajů či obcí. Z tohoto plánu, ale záhy sešlo. Naopak od roku 2009 jezdí pravidelná autobusová linka Praha–Norimberk, ta je ale fakticky plně v režii Deutsche Bahn.

Historie autobusových linek ČD

O zavedení autobusů, které by vozily cestující k navazujícím rychlíkům, dráhy uvažují už několik let. V roce 2010 například v podniku vznikl plán na 25 autobusových linek pod názvem ČD Line, které by ale dotovaly kraje. Plán skončil takzvaně u ledu. Obměněný nápad s autobusy dráhy oprášily až s příchodem konkurenčního RegioJetu podnikatele Radima Jančury. Ten žlutými autobusy sváží pasažéry z Ostravska na svůj expres na nádraží v Olomouci. Historie drážních autokarů ovšem sahá až do dob první republiky.

Milan Chovanec: Snížil bych zdanění nafty a nesnáším dluhy. A to jsem sociální demokrat