Čezeta, Favorit, Prim, tradiční české retroznačky, které na přelomu tisíciletí málem zmizely, se postupně vracejí na scénu. Dříve byly výrobky těchto podniků doslova všudypřítomné, nyní působí jako módní, luxusní brandy pro bohatší vrstvy. A mají co nabídnout. Jízdní kolo značky Favorit bylo v dobách socialistického Československa snem každého kluka. Kdo ho měl, byl prostě in.
V současnosti, kdy je na trhu obrovská nabídka kol všech druhů, sláva Favoritu pohasla. Ten nový ale vložil důraz do unikátnosti a staví klientům konkrétní kola na míru.
Sériovou výrobu v Rokycanech neobnovili, a tak je každé kolo jeho provenience unikátní. Na podobnou kartu vsadil i obrozený výrobce motocyklů Čezeta v Prostějově. Vrátil se k řemeslné výrobě skútrů, kterým se díky unikátnímu tvaru přední části přezdívalo prasátko.
Rozdíl od původního stroje je ovšem zásadní. Novinka je totiž na elektrický pohon. Jde rovněž o unikátní designové stroje, vyráběné ručně v malých sériích a s úpravami přímo na přání zákazníka.
I když je cena poměrně vysoká, dílna má zakázky minimálně na rok dopředu a zájem jak motoristů, tak sběratelů roste. Řada z nich totiž měla před půlstoletím prasátko benzinové.
Čezeta zažila největší slávu v šedesátých letech, kdy se jízda na skútru stala symbolem svobody.
Vyvážela se do mnoha zemí především východního bloku, ale také například na Nový Zéland, kde se prodávala pod značkou NZeta. A v cizině se prosazuje i novinka bez výfuku.
O tom, že je retro v módě, svědčí i dřívější úspěch klasických botasek v moderním designu. Z dalších výrobků, které se úspěšně vrátily na trh, je nutné zmínit remosku, bez níž se dříve neobešla žádná chalupářka.
Zajímavý je i příběh hodinek Prim, které byly v dřívějších dobách prakticky synonymem pro časomíru. Značku totiž v současné době používají dva výrobci a o nárok na ni se roky soudí.
Více o Čezetě prozradí speciální video: