České dráhy si vysloužily nižší rating, mohou jim stoupnout náklady

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Michael Tomes, E15

Nižší provozní výkonnost v loňském roce, velká závislost na krátkodobých finančních zdrojích a otálení s prodejem nádraží. To jsou hlavní důvody, které dnes vedly agenturu Moody's ke snížení ratingu Českých drah. Rating se dneškem snížil z Baa2 na Baa3 se stabilním výhledem, zároveň úvěrové hodnocení kleslo z ba2 na ba3.

Snížení ukazatelů je výsledkem zkoumání cifršpionů agentury, které započalo v dubnu, kdy Moody's snížení ratingu připustila. Výsledek může přitom výrazně zatížit náklady, neboť modrému dopravci se prodraží cizí zdroje.

„Proto bude nutné pokračovat v započaté restrukturalizaci skupiny ČD. Budeme se snažit posílit likviditu společnosti, dotáhnout prodej nádraží, snížit celkové náklady a zrealizovat další kroky ke zlepšení hospodaření tak, abychom tento rating udrželi či dosáhli jeho zlepšení,“ vyjádřil se mluvčí Radek Joklík.

Podle něj je dobrá zpráva, že se firmě podařilo obhájit rating v investičním pásmu, k čemuž údajně napomohlo i odmítnutí druhé várky rychlovlaků Railjet. Pravdou je, že například za neustálé odklady převodu nádražních budov na Správu železniční dopravní cesty nenese odpovědnost management drah, nýbrž ministerstvo dopravy a vláda. To ale nic nemění na skutečnosti, že dráhy za loňský rok prohloubily ztrátu na téměř dvě miliardy, což jde na vrub především osobní dopravě.

Nákladní doprava je z nejhoršího pryč

Naopak nákladní doprava v dceřiné ČD Cargo se dostala z nejhoršího a vykázala zisk před zdaněním 917 milionů korun. Rok předtím byla 628 milionů v minusu. Zlepšení kvituje i agentura Moody's. Dráhy dosud vydaly čtyři emise dluhopisů; na jejich výnosech se změna ratingu neprojeví. Otázkou ale je, co nižší hodnocení udělá s plánovanou pátou emisí, o které tento týden informoval deník E15.

Dluhopisy v hodnotě stovek milionů eur přitom mají ještě letos nahradit několikamiliardový směnečný program a vylepšit tak strukturu zadlužení. To nyní dosahuje - měřeno podílem cizích zdrojů a aktiv - téměř 56 procent. Předloni tento ukazatel činil 52 procent. Dráhy dluží 35 miliard korun a další peníze musejí sehnat na rekonstrukce vozů a splátky nových vlaků. S nižším ratingem to bude o něco těžší a hlavně dražší